[Epitesz-barkacs] Fw: külső falára: 0,4 W/m2*K.

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Aug. 18., H, 21:07:21 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> mennyire lehet pontos egy ilyen mérés?

A speckó szerint tizedfok, hááát, én erre nem vennék mérget. Ez a műszerke
eleve folyamatosan rontja az értékeket, ahogy mérek, valszleg hő
keletkezik a belsejében...

Úgy szoktam csinálni, hogy a mérendő térben kell lennie a ketyerének, hogy
felvegye annak a léghőmérsékletét. Ekkor van esélyem rá, hogy jól fog
mérni.
Aztán beállítom úgy, hogy max-ot mutasson, és belemérek a fülembe. Ha azt
mutatja, hogy 36,6 vagy ilyesmit, akkor hiszek neki. :-)

Ezt a mérést menet közben is meg lehet bármikor csinálni, tehát, ha az
elején azt mértem, hogy 36,6, és 2 perc múlva meg, hogy 34,5, akkor
valszleg nem én lettem hidegebb 2,1 fokkal, hanem a mérőke változott,
tehát ennyit hozzáadhatok fejben a mért értékhez.

> konkrét mérési hely lenne:
> pl +10 celsius környezeti hőm. mellett egy fazék forróvíz,
> és egy  x  vastagságú hőszigetelő hab a forró fazék és a mérő között

Ez elég drasztikus, de meg lehet mérni. Nem biztos, hogy érdemes, mert a
hungarocell vagy purhab hővezetési tényezői hozzáférhetőek, nem fogsz
annál sokkal rosszabbat vagy jobbat kapni. Ez az infra módi arra való,
hogy télen jó hidegben felméri az ember, hogy belül a fal melyik része tud
nagyon hideg lenni. Ennek olyan okai lehetnek, hogy ott hőhíd van, vagy
eleve valami sarok az északi oldalon, vagy valami nyílás-záró szerkezet
résén folydogál lefelé a hüsi levegő, ez hűti ki azt a falszakaszt. Szóval
el lehet dönteni, hogy melyik irányba kell elsőre elindulni, ha nincs mód
vagy pénz arra, hogy rögtön az egész házat becsomagolja az emberfia.

> a hőszigetelés meleg oldalát is be tudom lőni (itt pl. a forró vizet)?

Biztosan. Arra persze ügyelni kell, hogy milyen felületre mérek rá, mert a
különböző anyagoknak más-más az emissziós tényezője. Pl alu vagy fényes
fém esetén tök hülyeségek jönnek ki. Ilyenkor csinálom azt, hogy a
felületre ráragasztok egy kis darab szigszalagot, és azt mérem meg.

A ketyere amúgy bőven 1000 fok felett is mér, és -60 fokot is képes
mutatni. Hogy aztán mi a tény ilyenkor, a jóég tudja. (Mert hogy csillagos
éjszaka felirányítom a jóégre, akkor bizony megesik, hogy ekörül mutat.)

Arra vettem, hogy nagyobb feszültségű félvezetők hőmérsékletét nézegessem.
Ezeket már ciki volt tapogatni, jópárszor megrázott, elegem lett, na meg a
tapintás nem valami pontos. Viszont azóta sokkal többet használom ilyen
civil célokra, mint fal és más ilyesmi hőmérsékletének a mérése. Vagy pl a
közelmúltban lumbágó kezelésére infralámpával felmelegítettem a fájó
területet, és kíváncsi voltam, hogy amikor már úgy érzem, hogy na ennyi
elég, akkor mennyi is a bőr felületi hőmérséklete, és valami 42 fokot
találtam.