[Epitesz-barkacs] Jozsi kompresszora

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Dec. 2., K, 13:27:59 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> a főfázis és a segédfázis tekercse között 90fokos szög van, és
> fizikailag nem változik meg, ha jól gondolom

Ez mechanikai szög, de a villamos szög, hogy mit kötök rá, az a kezemben
van. Pl ha a kondenzátor helyett ellenállást vagy egy darab drótot kötök
oda, akkor a két fesz azonos fázisban lesz, a motor nem akar elindulni.

> a tekercsek menetszáma sem változik meg, drót sem tekeredhetne rá.

Ezzel mit akarsz mondani?

> ha a terhelés változik (mert a hűtőközeg hőfoka és így a nyomása sem
> statikus) akkor már csak az egyetlen elemet lehetne kívülről
> változtatni, az a
> KONDI (mert a tekercsadatok nem változnak)

Stimmel. Legalábbis egyszerű esetben, mert pl inverterezhetek is.

> ha a KONDIt változtatom, akkor a fázis-szög is változna? (mert a
> tekercs az marad)

Persze, hogy változik. Pl ha berakok egy 20ezer mikrós kondit, az úgy fog
viselkedni, mint egy rövidzár, tehát a két tekercs ugyanazt a feszt kapja,
tehát a fázisszögük eltérése nulla lesz.

> az én laikus emlékeim szerint  a segédfázis tekercse és a kondi soros
> rezgőkör,
> tehát akár 500Volt  is lehetne a segédfázison ( rezonancia esetén
> akár sokkal több is )

Igen, ilyen szitu is lehet, attól függ, milyen üzemállapotra van méretezve
ez az egész hóbelevanc. Ha üzemi állapotra optimalizálták, akkor a két
tekercs feszültsége és árama pont 90 fokra áll egymáshoz képest. A
segédfázisé siet. Az áramok is így állnak, csak mind a kettő a saját
tekercsfeszéhez képest késik valamennyit, a cosfi-nek megfelelően.

> tehát az én laikus elgondolásom szerint párhuzamosan kötött kisebb
> kondik szükséges ki-be kapcsolásával lehetne a segédfázis-tekercs
> "betápját" változtatni (segédfázis soros rezgőköre)??

Igen, lehetne. Pl ha többféle terhelés is van, ezekkel meg lehetne
csinálni előzetes mérésekkel, tökölésekkel, hogy ha P1 terhelés van a
motoron, akkor C1 kondi van rajta összesen, ha P2, akkor meg C2 összesen.
Persze ezeknél a klímáknál ennek sok értelme nincs, mert eléggé egyforma a
terhelés (nem számottevő a változás). Amúgy meg, ha a max terehléshez van
méretezve, akkor kisebb terhelésnél max nem fog optimumon járni, nem lesz
merőleges a két fesz meg áram, és a tekercsek terhelése se lesz egyforma.
Lehet viszont, hogy ekkor nő meg a kondifesz, franc tudja, át kéne
gondolni, illetve le kéne mérni.