[Epitesz-barkacs] eltűnnek a hagyományos izzólámpák az Európai Unió tagországaiban

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Dec. 10., Sze, 15:43:45 CET

Balázs Bámer wrote:

> Nem a csúcsáram lesz jóval nagyobb? Biztos, hogy az effektív érték?

De igen, a csúcsáram lesz jóval nagyobb. Na most, ha van kedved integrálni
:-), akkor kiszámíthatod valami egyszerűsítéssel, hogy egy ilyen áramnak
mennyivel nagyobb az effektív értéke, tehát az az érték, ami alapján pl az
odavezető huzal melegszik.

Egyszerű példa: ha van egy 100mA-es egyenáram, ami helyett egy ugyanekkora
középértékű, de 1:1000 kitöltésű impulzussort küldök be valamibe, akkor a
vezetéken 0,1*1000/gyök(1000)=3,16A effektív értékű áram fog folyni. Tehát
a 100mA ellenére a 250mA-es bizti vagy az 1A-es is villámgyorsan kiolvad.
Ugyanakkor egy wattmérő a 0,1A-rel mérne.

> Van egy gyanúm, hogy a nem RGB fehér LED fénypora baromi hasonlóan
> működik a fénycsőéhez. Különben nem olyan vonalas, mint maga az
> egyszínű LED: http://en.wikipedia.org/wiki/LED a közepe táján. Igaz, a
> foszfor sárga színű, mert maga a LED kéken világít.

Szóval már gondolnak rá, ez jó.

> Amúgy szerintem nem lehet káros, legföljebb nem olyan színük van a

Persze, annyiban nem káros, hogy talán nem okoz látáskárosodást, bár ebben
se lennék olyan biztos. Ugyanis pl a bányalovak a sötétben tudtommal nagy
arányban megvakultak. Na most, ha a mesterséges fényforrásokból jövő fény
nem izgatná mondjuk vmelyik színérzékelő csapot (tudom, nem így van),
akkor lehet, hogy részlegesen valami biológiai folyamat miatt ezek
elvesztenék az érzékenységüket. Pl ha tiszta piros fényben lenne valaki
évekig, lehet, hogy a kék és zöld érzékelői elpusztulnának.

A "van olyan" nem azonos a "csak olyan van"-nal.