[Epitesz-barkacs] ablak parasodasa

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Dec. 28., V, 20:55:54 CET

> Laposkőből és kisméretű téglából.

Hát bizony a kő (gondolom mészkő) rendesen be tudja venni a vizet. A tégla
is, de arról nincs direkt tapasztalatom.

> Meg hogy nincs aljzatszigetelés, de az a kisebbik gond. Kis területen
> fölszedtem a hajópadlót, és tök száraz alatta minden. Onnan sok nem
> jöhet föl.

Ezt nem feltétlenül úgy kell elképzelni, hogy csak onnan jön, ahol nedves
tapinthatóan, hanem onnan is, amiben a páratartalom elég nagy, de nincs
sehol kifejezetten nedvesség.

Ha van kedved kísérletezni, úgy lehet kipróbálni, hogy valami lapos
üvegedényt belenyomsz abba a
"tök száraz alatta" c. részbe úgy, hogy körbe a tál széle belenyomódjon a
talajba, ha ez lehetséges. Utána valamivel, pl jéggel lehűtöd az üvegedény
alját felül. Kis idő múlva leszeded a jeget, letörlöd szárazra, és lőn, a
túloldala valszleg csurom víz.

> Hát van bent páratermelés azért, mert pelenkák ott
> száradnak, ott alszunk, ott fürdünk.

Hát igen, ez sokat számít. Az alvás kevésbé, a pelenkaszárítás, fürdés
annál inkább. Gondolom a felmosás se olyan, hogy mingyá tökszáraz, ami
lent marad, az is felszárad... szóval ez az, hogy ahol van élet, ott
keletkezik víz is.

> Feleségem rászokott a nyitott ablaknál alvásra, ami azért rossz, mert
> csak résnyire van nyitva.

Elvileg egészséges(nek mondják), viszont lehet, hogy mára már sokat kell
érte dolgozni. :-) Én is szeretek hűvösebb levegőben aludni, ekkor inkább
az egész helyiség fűtését érdemes visszább venni.

> mértem: 20 fokon 60 rel% megnézem majd reggel is. Ez a szellőztetés
> akkor lenne jó, ha lenne egy lassú elszívás, így bejönne a hideg
> száraz és kimenne a meleg párás. Be van tervezve, az elszívó csövezés
> egy része kész is, de befejezni még nem tudtam.

Sőt, akkor lenne igazán jó, ha ellenáramú hőcserélőn áramolnának egymással
szemben ezek a levegők. A kimenő párásból persze kicsapódna a pára, ez is
fűtést jelent a bejövő hideg levegőnek, szóval úgy jönne be a hideg
száraz, hogy meleg, és relatív páratartalmát tekintve még szárazabb lenne.
Én is filózok egy ilyen alkotásán, de még nincs konkrét, egyszerű ötletem.
Elsőre csőkötegben és egy nagyobb átmérőjű csőben gondolkodom, meg pc
ventillátorban vagy egy számmal nagyobb hasonlóban. De ki kell még
találni, meg hogy azért ne legyen olyan drága.

> Már becsinálták a mesterek (-: addig volt cidri...

Igen, azért sejtettem. Ha a rés ottmaradt volna, nem lenne semmiféle pára,
csak cudar hideg. :-) Főleg, ha máshol meg az ablak van résnyire nyitva.
:-)

Tényleg, ezt a résnyire nyitott ablakot meg lehet mérni. Pl 1-2 éjszaka
villannyal fűteni, az jól mérhető, aztán ugyanez csukott ablaknál azonos
hőfokra belőve a helyiséget. Borítékolom, hogy nagyon zsebbevágónak fog
tűnni a különbség.

> Már ki van fugázva. Pontosabban még aznap fugáztak. Tényleg, ha hűl a
> talaj a ház alatt, akkor mennyire hűl? Mert mi azért fűtjük, padló
> hőszigetelés nincs.

Tulajdonképpen lefelé nem nagyon tud lenni hőáram. Ugyan nem valami jó az
ott található anyagok hőszigetelése, viszont marha nagyok a méretek.
Persze más az ábra, ha eláramlik a ház alatt némi talajvíz, de tegyük fel,
hogy ez nincs. Ha majd hőszigetelsz kívülről, tudom, hogy nem
hungarocellel, de a ház körül a talajba befelé mégis azzal kéne. Az vizet
is ki tud zárni, mármint csapadékvizet. És egyúttal a ház alatti talajt
hőtechnikailag elválasztja a környező talajtól.

A ház alatti talaj egy nagy hőkondinak tekinthető a sokszáz tonnájával,
főleg, ha a fenti módon el van szigetelve. Tél elején jódarabig
szerényebben lehet fűteni, és nyár elején sokáig lesz hűvös, jóllehet kint
már tombol a kánikula.

> Feleségem elveti a kis hőszigetelő profilokat. Én lehet, hogy a téli
> nyitott ablaknál alvást fogom elvetni (-:

:-)) Kellemes vitákat. :-)
Tényleg, mit nem vet el, ami megoldja a problémát? Látott már olyanokat
egyáltalán, vagy csak mert nem természetes anyag, mindegy, milyen, el van
vetve? Nem bent kéne feltenni, hanem kint!

A nyitott ablak dolga jól kimérhető, az érvek rohadt kemények lesznek.
Persze tavasszal, ősszel nem vészes.
És átgondolandó a biztonság is.