[Epitesz-barkacs] ablak parasodasa

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Dec. 29., H, 09:11:09 CET

Balázs Bámer wrote:

> Ma reggel: 16,5 fok 60 rel%

És nem is volt már nedves az ablak, nemde? Ez a hőfok annak is megfelel,
hogy jobb időben nyitott ablaknál alszik a nejed. Gondolom ma, hogy elég
deresre fagyott az idő kint, már nem volt nyitott ablaknál alvás. Vagy
igen?

> Mésszel cementált homokkő. Szerintem nem tud annyit bevenni, mint az
> égetett tégla, ezt ázott tégla és homokkő darabok alapján szerzett
> tapasztalatból mondom.

Lehet, ekkor viszont életmódbeli dolog a sok víz.
Volt szó ilyenről nem túl rég, csak nem tudom hol: két kb hasonló épület
és lakások. Egyik penészedett veszettül, a másik nem. A kísérletben a két
család helyet cserélt. Onnantól a másik penészedett veszettül, emez
kiszáradt. A két család között a vízzel való bánásban volt különbség.

Ismerek olyat a mi családunkból, aki nem fogja fel az istennek sem, hogy
pl ha egy edényben forr a víz (mindegy, hogy leves vagy mi), akkor nem
lesz magasabb a hőmérséklete, ha nagy lángon van, mintha kicsin, ami
épphogy megtermeli azt a hőt, ami kicsi gőz fejlődését eredményezi. Ezért
aztán itt minden vizes tud lenni, mert másban is hasonló a felfogás.

> Lehet... nincs (-: föl kéne szedni a padlót. Mondjuk a jeges kísérlet
> átlagos helyiségben is rendes párásodást okoz, lásd sörözőben a
> gyöngyöző korsókat.

Jó, nem kell megcsinálni. Azt hittem, hogy ez adott, nem kell bontani
hozzá. Lehet, hogy nem kellett volna jég se hozzá.

> Ilyen pangó vizes hideg dolgokat nem akarok. Ez az egyik ellenérvem a
> légkondival szemben is.

??? Miféle pangó vizes hideg dologról van szó? Itt az a rész, ahol
lecsapódik a víz, ott kifelé áramlik a levegő, köze nincs a belső
légtérhez. A klíma más, ott bent van az egész. (Szerintem ott sincs pangó
víz, de érdekes módon sokan a klímától ilyen-olyan okból erősen tartanak.
Közben a falakban bőven van pangó víz, sőt, ott mindenféle más íz- és
szaganyagokkal is terhelt, de az úgymond természetes.) A mesterséges,
vízzel kapcsolatos tárgyak tisztíthatók. Edények, vízcsap, mosogató, wc...
ezekkel már megbarátkoztak az emberek. A klíma és más légtechnikai
berendezésekkel szemben komoly kampányok vannak eléggé mondvacsinált
indokokkal a természetességre hivatkozva.

> Valószínűleg föl kell rakni... mondjuk azt nehéz megcsinálni, hogy
> biztosan ne menjen alá meg mögé víz (kint, csapadék). Akkor nem bent,
> hanem kint rohasztja a fát.

Dehogy nehéz! Ragasztani kell, vagy purhabbal kitölteni, vagy más ilyesmi.
Csak 2-3 centis csíkról van szó.

> Tényleg, ha már hőszigetelés: a vízaknába betettem 7 cm hungarocelt
> átlapolva. Kissé ferdén van, a falon nincs, a teteje 40-50 cm mélyen
> lehet a talajszint alatt.

Én úgy raktam volna be, hogy följebb legyen, a talajszint közelében. Így a
talajban tárolt hő jobban érvényesül.

> Sajnos erre csak most gondoltam, annó tervezéskor nem. Szerinted
> rendes télen veszélyes lehet ez (áramlás ugye nincs benne) fagy
> szempontjából?

Vízóraakna ez? Miért nincs benne áramlás? Így nem tudom megítélni.