[Epitesz-barkacs] Homennyiseg meres

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Dec. 30., K, 12:29:55 CET

Moczik Gabor wrote:

> Hmm, most hogy mondod...
> 1db termoelem önmagában, illetve annak egyik szála nem jó?
> Az egyik fémrúd (vas) egyik vége az egyik cső, másik vége a másik
> csőre lenne kötve (persze nem galvanikusan), a rúd két vége között
> keletkezik a feszültség.

Nem, így nem működik. A kétféle fém kapcsolódási pontja kell legyen az
egyik hőmérsékleten, és pont ugyanolyan kétféle fém kapcsolódási pontjának
kell lennie a másik hőmérsékleten, tehát kell a két egyforma termoelem.
Ezek sorbakötve ellenkező irányban ugye azonos hőfokra téve nem adnak
jelet. Különböző hőfokra meg igen.

Lehet olyat is játszani (kazánoknál szokták), hogy egy termoelem drótjai
szét vannak választva, és a kazán falához hegesztve egymáshoz közel.
Ugyanis bent olyan a hőség, hogy az odanyomás nem jó, nem a kazán falát
mérné, hanem a kazánfal közelében a belső tér jóval magasabb hőfokát. Ezt
itt is el lehet játszani elvileg, de nem jó igazán, mert a két csődarab
közti nulla fesz sehogy nincs garantálva.

> Mondjuk ilyen mikrovoltokat felerősíteni, 20-30 centire a 7kW-nyi
> fázishasítással vezérelt fűtés mellett... Hát az analóg része az jó
> kis meló lesz.

Szerintem ketté kell választani. Biztos vannak jófajta instrum. erősítők
direkt erre a feladatra, pl AD623 vagy AD620, aminek a jelét már normál
prec műverősítővel fel lehet a kívánt értékre nyomni. A lényeg az AD
iszonyú bemeneteti ellenállású és leválasztó jellegű mivolta. Tehát az
elmenő jelvezeték már nem kell a jelforrás potenciálján legyen.

Tehát úgy nézne ki, hogy van két külön helyen a két hőelem, mindkettő
megkapja a maga instrumentációs erősítőjét, amiknek a kimenete már egy
potenciálon lehet nullailag. Ha közel van a két hely egymáshoz, akkor ez
lehet egy ketyere is. Ekkor persze akár azt is ki lehet próbálni, hogy
AD-k nélkül, simán csak prec műverősítővel mit lehet kezdeni. Ha lehet rá
számítani, hogy áram nem folyik a hőelemeken, akkor ez is jó lehet. Ha
távol vannak, akkor lehet, hogy a zavarjelek miatt jobb, ha van AD.

De az elektro-ról hg szerintem nagyon vágja ezt a témát, tőle érdemes
kérdezni.