[Epitesz-barkacs] csotores elleni vedelem

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Dec. 30., K, 13:15:12 CET

Erdos Zoltan wrote:

> az egeszbolnekem az jon le, hogy uj epitesnel kerulni illik a vizes,
> radiatoros futesrendszert...  es megfontolando a kazannal izolaltan
> hocserelos,meleglevegos megoldas..  talan meg gepeszetileg is
> egyszerubb megcsinalni

Szerintem nem egyszerűbb, és felvet egy halom többletproblémát. Pl azt,
hogy a helyiségek levegői összekeverednek, és ha emitt szag keletkezik, az
amott is meg fog jelenni. De súlyosabb a tűzvédelmi oldala. Ezekben a
légjáratokban kiválóan tud a tűz terjedni.

Nem igazán tudom, mit lehet annyira elkefélni egy vízrendszerben. Ha jól
van megcsinálva, jó alkatrészek, készülékek, radiátorok vannak beépítve,
gondos a szerelés, évtizedek múlva se fog sehol folyni. Ha meg valahol
mégis, a mai fűtési rendszerekben nagyon kevés víz van, és fél liter
vesztés már nagyon jelentős, tehát detektálható nyomásesést jelent. Ez
pedig olyan kevés víz, hogy valszleg a véletlen kiöntés (leejti a poharat
valaki, vagy kiborul a kakaó :-) ), nagyobb elöntést okoz, mint ez, és
gyakoribb is lényegesen.

> es mi van, ha a falban kialakitott csovegben is meleg levego aramlik?

A levegőnek olyan pici a hőkapacitása egységnyi térfogatra nézve, hogy
vagy jelentéktelen lesz a teljesítmény, vagy nagyon vastag csöveket kell
használni, és jelentős sűvítés, susogó hang jár vele, mert nagy
térfogatáram kell neki. Gondolj egy hajszárítóra. Másfél kW, és hangja van
a levegőnek, pedig marha forró levegő jön. Ha ez jóval hűvösebb kell
legyen, akkor még sokkal nagyobb térfogatáram kell. A víznek az a
jótulajdonsága éppen, hogy kis térfogatáramhoz is marha nagy kapacitásáram
tartozhat.

> ha az kilyukad, nem tortenik semmi. de lehet co2 is, ha a tuz
> kilyukasztja, azonnal automata tuzoltokeszulekkent mukodik :-)

Ha meg kilyukad, a lakók jót alszanak (végleg). Na jó, ehhez marha sok CO2
kellene.

Viszont vannak más hőszállító közegek is, amiknél fázisváltozáshoz kötődik
a hőszállítás - és máris a hőszivattyúknál vagyunk, azaz dugulok is el.
:-)