[Epitesz-barkacs] jardabetonozas

jhidvegi jhidvegi at startadsl.hu
2008. Feb. 26., K, 21:25:42 CET

Pataki István wrote:

> Legutóbb úgy láttam, mintha nem betonoztak volna alá, csak
> vibrátorral (ez más, nem igazán okozhat élvezetet annak, akire

Ez is lehet jó. Amit én láttam, az úgy készült, hogy elég mélyen
kiszedték a talajt, feltöltötték durvább sóderrel, aztán finomabbal
(neve is van, de elfelejtettem). Nem mondhatnám, hogy agyondöngölték
volna, hanem két vascsövet fektettek bele kimérve a szinteket, és ezeken
csúsztatva a fát, egy egész szép felületet hoztak létre. Aztán kiszedve
a csöveket, szépen lehelyezték a köveket.

És utána a döngölővel egy spéci lappal az alján az egészet
síkbapüföltették. Persze ennek is volt szegélye.

> Ezek után az a kérdésem, hogy szerintetek milyen minőségű és
> vastagságú betont szükséges alá tenni?

Ennek a betonnak is van valami spéci neve, de sajna ezt is
elfelejtettem. Útalapnál használják. Alig van benne cement, és elég
finom a sóder, amivel össze van keverve. Az egybetetonnal szemben ennek
az a frenetikus előnye, hogy ez kvázi egyben marad akármekkora felületen
is. Tehát ha megköt, lehet rajta járkálni, nem lesz lábnyom, de szinte
nulla a húzószilárdsága, tehát nem tudnak azok a hőtágulási repedések
létrejönni benne, mint egy normális betonlemezen. Kis mellékutca útjába
rakták be úgy 20 centi vastagon kb (lehet, hogy tévedek a méretet
illetően) szintén lebetonozott szegélykövek közé, és direktben
aszfaltoztak rá. Jár rajta kukásautó is, és azóta is jónak tűnik az út.

Szóval valszleg ez a fajta beton, ami elég laza ahhoz, hogy a vizet is
áteressze, meg elég vacak ahhoz, hogy repedjen, jó lenne ilyen kövezés
alá is.

Persze vannak más módok is. Pl a kelenföldi pályaudvar előtti
buszpályaudvar építésénél is néztem, mit raknak le, de nem tudtam minden
fázist megfigyelni. Ott használtak bazaltzuzalékot is, meg azt a fehér
murvát is, de hengerelve minden, és jóval nagyobb vastagságokban.
Közvetlen a viakolor előtt, nemtom, mit raktak le. A murvára rámentem,
olyan kemény volt, mint a beton.

Jó lenne, ha ezek a módszerek (amiket nyilván tanítanak) valahonnan
hozzáférhetőek lennének adatokkal, technológiákkal. Nem hinném, hogy
nagyon titkosak lennének. Építőmérnöki jegyzetek valamelyikében csak
megvannak, nem?