[Epitesz-barkacs] inverteresség...

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Júl. 14., H, 14:37:19 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> nemrég vettem egy "csőszivattyút", ami egy 100-as átm. csövön
> 400 Pa nyomással  tud szellőztetni xx m3/h levegőszállítást
> (56Wattos)

Ez nem szivattyú, hanem ventillátor. Ennél nyugodtan lehet használni a
feszcsökkentős módit, mert a levegővel kapcsolatos terhelés legalább
négyzetesen függ a sebességektől, tehát egy fele fordulatú motor
terhelése nem fele, hanem negyede vagy kisebb (nyomatékra).

> a segédkondi mit tesz vele?

Amiről írtam, a segédkondi, amit alacsonyabb fordulatoknál raknék be, az
azért kell, mert a kondi rekatanciája frekifüggő. Ha a freki fele
akkora, de a terhelés marad, akkor a motor ugyanakkora áramot vesz fel,
csak a fesz csökken kb a felére, tehát a teljesítmény. Na de a kondi
fele frekin fele feszen nem adhat ugyanakkora áramot, csak negyedannyit,
és még a szöge is elcsesződik. Szóval a kondi szerepe elhalványul
frekiváltónál, ha elkezdik a fordulatszámot csökkenteni. Ezért lehet,
hogy drasztikusan növelni kéne a kondit.

Natúr feszcsökkentésnél ventillátoros terhelésnél ez nem így van, ott a
freki marad, kisebb fesz, kisebb áram, a kondin is. Minden arányos marad
kb. (A kondi reaktanciája: Xc=1/(omega*c)=1/(2*pi*freki*c)