[Epitesz-barkacs] építési hatósági kényszer

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Júl. 18., P, 17:11:00 CEST

Moczik Gabor wrote:

> Hmm, igy nem probáltam végülis...
> Egy 1kW-os klímakompresszornak azért mégiscsak jobb a szinusz, nem?

De igen, nem is eresztenék rá négyszöginvertert. Lehet, hogy forogna, de
ki tudja, meddig? A felharmonikusok miatti többletveszteség  miatt lehet,
hogy már sok lenne neki.

> Ja, ezt néztem én is. Gondolom csak azért ilyen nagy mert a 3 fázisú
> villanyszerelés része is szellősebb meg iparibb (nem gyufásdoboz
> méretű kismegszakító mint egy PC szünetmentesben), meg a sok hely az
> akkukhoz...

Nem ezért nagy, hanem mert a tirisztoros inverter (oltótirisztorok,
alacsonyabb frekik), emiatt jó nagy ilyen-olyan fojtó stb van benne.

> Ha így van, akkor elég drága, nem valószínű hogy ebből indulnék ki ha
> 3 fázisú invertert akarnék csinálni. Vagy a fene tudja, végülis
> minden benne van, elég sok munkát megspórol a mechanikai konstrukció,
> trafó, egyebek...

Én sem ebből indulnék ki. A mai technikával ebből a méretből messze 10kW
fölötti teljesítmény hozható ki. Saccolni nem tudok, de egyszer segítettem
valakinek, aki ilyesmiket forgalmazott. Egy kórházból kellett kibombázni a
régit, és telepíteni az újat. Az új akkora volt, mint egy mosogatógép, a
régi meg mint két ruhásszekrény egymásnak fordítva. És annyi hőt termelt,
hogy a helyiségnek külön szellőztető rendszere volt, méghozzá nem kicsi.

A tirisztor maga nem olyan rossz hatásfokú cumó, de ha alacsony a freki,
emiatt marha nagy trafós elemeket kell használni, akkor az alkalmazott
áram sokkal több rézen megy át, mint a maiakban. Tehát még így se
használható, hogy megvan benne ezmegaz.

Szerintem jobb az ilyesmit feldarabolni, és szinesfém és egyéb kinyerése
útján hasznosítani, vagy pedig múzeumba vinni. :-) Akkor talán okés (jóval
olcsóbban), hogy ha igen ritkán kell használni, és akkor nem számít a
hatásfok, mert mondjuk aksidelej van bőven más okból, és a szükséges idő
is kevés. Ha gyakran használják, akkor a rosszabb hatásfoka miatt
veszteségbe mehet összességében. Az is számít szerintem ma már, hogy az
épített ingatlanból hány m2-t foglal el. Ma már jó drága az ingatlanok
négyzetmétere. Ezért én is arra törexem, hogy pl dc-dc átalakítókat olyat
csináljak, amiknek pici az alapterületük. Kb egy álló ember helyét
foglalja egy-egy ilyen.