[Epitesz-barkacs] UPS volt építési hatósági kényszer

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Júl. 22., K, 08:36:15 CEST

szepygab at fw.hu wrote:

> Régi emlékeim szerint 6 mm kúszóáramutat kellett hagyjunk a
> nyákon, ha hálózati feszt. is vezettünk rajta. Lötsop ugyan még
> nem volt rajta, viszont beforrasztás után lemosták, és lefújták
> akrilánnal.

Szerintem a toknál is lehetnek gondok. Lehet, hogy úgy kéne elbánni az
ilyesmivel, hogy utólag az egész láb környékét kitömni valami jól
odatapadó, szigetelő műgyantával. Én régebben csináltam olyat, hogy FBS-t
feloldottam nitróban (ettől kiszállt belőle az ecet), és azt kentem oda
ecsettel a nyákoldalra is, meg az alkatrészoldalra is. Jó vastagon. (A
nitróval be lehet állítani, hogy mennyire legyen ecsetelhető.)

> Tirisztornál van vagy négy átmenet, mekkora maradékfeszültséggel
> (=disszipációval) is kell számolni?

Mint egy diódánál. Valahogy ezek a rétegek érdekes módon egymással szembe
dolgoznak, a maradék kb olyan, mintha csak 1 lenne.

> Egy ilyen ügyességet célszerű lenne rejtetten, esetleg vakolat
> alatti dobozban elhelyezni, ott meg nem épppen ideálisak a hűtési
> viszonyok :-(

Nem érzem vészesnek. 0,8V alatti feszre kell számítani, ezt megszorzod egy
3kW-os fogyasztó 13A-ével, még mindig "csak" 10W körül jársz. Ha a
tirisztorok valami szerlapfélére, vastagabb alulemezre vannak felfogatva,
és megvan vagy 2-3 dm2 egy ilyen lap (és két oldala van), akkor simán
lejön róla a hő. Persze lehet, hogy ha 3x13A (9kW) megy a három fázison,
az már nehezebb ügy, de ezt sem érzem olyan vészesnek.