[Epitesz-barkacs] villámvédelmi

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Júl. 22., K, 08:57:03 CEST

szepygab at fw.hu wrote:

> A dologban az a f at szság, hogy nem kerülhet a méretlen szakaszba.
> Bejön a kétlakásos épületbe egy darab földkábel. Szétosztják a 4
> db mérőre, majd onnan megy tovább a négy mért vezeték. Itt

Én elértem, hogy legyen egy doboz, amiben 3 lób... lomhabizti van. Tehát
van lehetőség olyat művelni, hogy a méretlenben legyen valami alkatrész.
Más kérdés, hogy ide kisablak... hát az elég gáz, mert lehet bűvészkedni.

Itt semmiféle villámvédelem nincs. Levert földelőszonda van ugyan, de
ezzel kapcsolatban eléggé tévesek az elképzelések.

Szerintem a biztonságot (életvédelem) az jelenti, ha a ház körbe van
fektetve betonacéllal pl, és ez hozzá van hegesztve vagy máshogy, de
megbízhatóan kötve az óránál lévő földelőszondához. Ha beüt a ménkű,
lehet, hogy ezeken jó nagy áram le tud menni a föld felé, de hogy kV-okkal
fog a fesze elemelkedni a környezethez képest, az is biztos. Nem baj, csak
az egész ház legalább belül úgy-ahogy legyen egypotenciálon.

Nekem amúgy volt korábban egy másik fajta ötletem a villámvédelemre, ennek
köze nincs a szabványokhoz:

Kell 3 mackós mágneskapcsoló. Ebből kettő sorba van kötve, a harmadik meg
a közös ponton a földelő rendszerhez fázisonként. Tehát egyfajta T
elrendezés.

A két sorba kötött akkor vezet, ha normál üzemi állapot van, ekkor a fölre
vezető ki van kapcsolva, méghozzá úgy, hogy neki ehhez behúzva kell lennie
(bontó érintkezői vannak).

Kell egy középhullámú rádióvevő (sokol :-) ), ami a közeli zivatar
villámait sercegéssel érzékeli. Ha ezek egy szintnél
erősebbek/gyakoribbak, akkor egy áramkör bebillen, kikapcsolja a soros
mágneskapcsolókat, kis idő (tizedmásodpercek) múlva pedig bekapcsolja a
levezető mágneskapcsolót.

Ha beüt a ménkű, és a bejövő oldali mágneskapcsoló érintkezőit átüti a
villám, akkor a delej a föld felé menő mágneskapcsoló érintkezőin át
megtalálja a földelőszondát. A ház villamos rendszere ezen a potenciálon
kell legyen, tehát ha ennek a feszültsége el is megy kV-okkal a
környezethez képest, akkor is, az egész ház villamos rendszere is követi,
és jó esély van rá, hogy a második mágneskapcsoló érintkezői nem ütnek át.

A levegőn át beindukált túlfeszeket pedig varisztorok hada lenyelheti.

Persze ezalatt nem jön be a hálózatból delej, tehát szünetmentes kell,
vagy egyszerűen nincs áram.

Ami persze nincs megoldva így: a telefon, kábeltv, antenna vezetékek
jeleinek a potenciálfüggetlen (opto) átvitele. Ha ezeken jön be a ménkű,
akkor az egésznek semmi hatása nincs.

Az antenna jó eséllyel belül lehet  a védelmi renszeren, oda csak induktív
úton kerülhet így tüske. Azt kis eszközökkel le lehet nyeletni, na meg itt
lehet alkalmazni jó nagyfesz kapacokat (működésre nemtom, mi az ábra,
bejöhet-e ez.)

A tv-kábelhez nem tudok hozzászólni, de mintha ott is GHz-ek
közlekednének, elvileg itt is megoldható lenne valami olyan, ami leviszi a
ménkűt szikraközzel, vagy valamivel, de utána valami sok kV-os kapac jön,
ami átviszi a jelet. Telefon? Mobil. :-) ADSL modemnél nemtom, mi az ábra.
Lehet, hogy ez a része a legnehezebben megoldható, tehát a bejövő,
hálózattól független kábelek kérdése. Az a hülyeség az egészben, hogy itt
csak info jön-megy, tehát elvileg valami opto leválasztás is lehetséges
lenne, de gőzöm sincs, hogy ezek léteznek-e. Megoldás lenne, ha a fogadó
kütyü tudná ezt. Pl telefonnál a cordless központi egysége, ami legfeljebb
tönkremegy, illetve adsl-nél a bemeneti szűrő, ami a telefonvonali oldalon
annak a feszéből táplálkozhatna. És opto-n nem SO8 vagy DIP tokot értek,
hanem valami több centis műanyagot, amin átmegy a fény, de amúgy sok kV-ra
szigetel.