[Epitesz-barkacs] villámvédelmi

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Júl. 22., K, 09:06:54 CEST

magus3 wrote:

> Az óra előtt nálam nincs késes B osztályú, az utca végén
> kb.160Amperes késes szakaszolók vannak

Ne keverd össze a dolgokat, ezek sima biztik, semmi közük a
villámvédelemhez.
Amúgy nem semmi, ahogy ezeket az infókat összevadásztad!

A szakaszoló pedig csak egy olyan kapcsoló, amivel láthatóan le lehet
választani két hálózatrészt egymástól. Itt a láthatóság a fontos, tehát
nem lehet ez pl egy kapcsoló vagy mágneskapcsoló. Az, hogy bizti is van
ott, az más tészta.

Ez a villámvédelem baromi sötét ló ám!
Én azt hiszem, hogy elsőre az is sokat segítene, ha csak simán az ember
vásárol egy marék varisztort, 275V-osokat a legnagyobb méretű (átmérőjű)
fajtából, és az egész házat legalább a konnektorok táján telepakolja vele.
Ezek darabonként képesek kb 6kA-es tüskéket úgy lenyelni (energia is van
hozzá rendelve), hogy jó eséllyel nem szállnak el. Ha több van egy
kupacban, akkor összedolgoznak, tehát mivel a letörési feszük ugyan nem
azonos feltétlen, de nagy áramra erősen emelkedik a fesz rajtuk, a
terhelést szépen el tudják egymás között osztani.

Annak sincs akadálya, hogy a kényesebb/drágább, már nem garanciális
ketyerébe is rak az ember belőlük.

Ennek az az előnye, hogy jó esély van rá, hogy a közeli, de nem direkt
villámcsapásból, illetve a vezetéken berongyoló tüskékből származó zűröket
kivédik anélkül is talán, hogy elmenne az áram, de ha el is megy, max
vissza kell kapcsolni a kismegszakítót.

A direkt, közeli villámcsapás ellen a jóisten se véd. Abban néha akkora
energia lakik, hogy nincs az a kütyü, ami kibírná felrobbanás nélkül.
Ha a villámhárítóba történik a direkt villámcsapás, akkor már nem
közvetlen a hatás, ekkor a nagy áram azon megy le a föld felé, illetve a
hálózat felé megy el még, és ha jól van kiépítve ennek a levezető
rendszere, akkor a létrejött túlfesz az egész házat egyszerre mozgatja, és
a beindukált részt ezek a varisztorok levihetik.