[Epitesz-barkacs] split 4 csöves átkapcsoló

Moczik Gabor pm_levlista at progzmaster.hu
2008. Júl. 26., Szo, 19:39:36 CEST

jhidvegi wrote:

> Nem biztos, hogy ezt lehet, vagy hogy kell egy időben, csak az a biztos,

Altalaban a tavaszi ill. oszi idoszakban fordulhat elo olyan helyzet hogy
egyik helyisegben futeni a masikban huteni kell, bar leginkabb "olyan
helyeken" (bank, targyaloterem, stb...)

> hogy ilyen klíma van, tehát hogy egy kompresszor és több beltéri. De még
> sosem láttam a használati utasítását, hogy mit lehet ilyenkor művelni. A
> kérdés tulajdonképpen erre vonatkozott, hogy ez hogy működhet.

Ha mindketto csak futes vagy csak hutes akkor siman mehet egy
kompresszorral, ha nem akkor szerintem tul bonyolult, azt kellene eljatszani
a hutokozeggel amit lejjebb majd leirok a folyadekhutohoz.

> Mit jelent az, hogy "fan-coil"? (Szőrzetben tudom. :-) )

Te probaltal mar a google-ben rakeresni szavakra? :-)))

A fan-coil egy olyan klima belteri ami nem hutogazhoz keszult hanem vizhez.
Mintha egy auto futoradiatort a ventillatoraval egyutt szepen bedobozolsz. A
vizkorben van egy magnesszelep. Ha a helyiseg termosztat eleri a hofokot
akkor magnesszelep zar, ventillator stop.

Van 2 es 4 vezetekes kivitel. A 2-csoves az ugyanaz mint az auto
futoradiator, hogy hutes vagy futesz azt kozpontilag atkapcsolod a
folyadekhutonel. A fent emlittet fokozott komfortkovetelmenyu helyeken ahol
elofordulhat hogy itt futeni/ott huten kell, ott nem jo a kozponti
atkapcsolas, van egy hideg vizkor meg egy meleg vizkor is kiepitve, a
fan-coil -ban meg ket csokigyo van es 2 magnesszelep.

Esztetikai kivitelre letezik belole fali, mennyezeti, allo,
ilyen-olyan-amolyan...

> Ez érdekes felvetés, hogy folyadék alapú hűtő-fűtő, és akár egyik helyről
> a másikba juttatni a hőt, ha úgy alakul.

Ez a felvetes nem uj, ezt reges regen alkalmazzak jobb helyeken.

> A legérdekesebb számomra az
> lenne, ha ezt maga a klíma tudná, tehát hőszivattyúként állati jó
> hatékonysággal vinné át innen oda a hőt, és ha kell, akkor a külső
> környezet is besegít.

A klimabol annyit kell csinalni hogy a kondenzatort es az elparologtatot is
kicsereled egy-egy hutokozeg-viz hocserelore.
Hogy a vizekkel utana mit csinalsz es hova vezeted, hol adod le az energiat
es hol veszed fel, azt tetszoleges bonyolultsaggal lehet varialni. Nem kell
gazaramlassal, nyomasviszonyokkal, expanzios szelepek tomkelegevel bajlodni.

> Így lehetne tavasz-ősz táján hideg a kamra, meleg a
> lakótér. De asszem ez már túlzás. :-)

Nem hinnem, mechanikailag egyszerubb mint gondolod.

Kell egy hideg vizkor hozza egy keringeto szivattyu, egy meleg vizkor, hozza
egy keringeto szivattyu. A folyadekhuto az egyikbol a masikba szallitja a
hot. A helyisegeket szepen parhuzamosan, mint a radiatorokat fel kell fuzni
a korre.

Mi a feladat?
1. Azokban a helyisegekben ahol sok a ho, ki kell venni
2. Ahol keves oda kell szallitani
3. A hianyt vagy a tobbletet a kornyezetbol fel kell venni/le kell adni

Mivel ket csorendszer van kihuzva, ha helyi fan-coil vezerloje eldonti hogy
futeni vagy huteni akar, es hogy mennyit.

A 3. ponthoz kell ugyanugy kell egy hocserelo es ventillator mint a
helyisegekben, egy (ketto) allithato fojtasu szeleppel.

Ha tisztan futeni kell, akkor ezt a kulteri hocserelot 100%-ig a hideg
vizkorbe kell nyitni, ha csak huteni kell akkor meg 100%-ig a meleg vizkorbe.

Ha vegyes a felhasznalas, akkor attol fuggoen hogy tobblet vagy hiany van a
megfelelo iranyba kell nyitni, es annyira hogy egyensulyi allapot alakuljon
ki. Ebbe az egeszbe meg bele kell kavarni a kompresszor vezerleset is, es
mar kesz is. :-)

Tulzasnak tunhet, de nem kotelezo mindenhova 4 csovet kihuzni!
Ha kozpontilag beteszel egy valtoszelepet akkor megoldhato hogy csak 2
csovet huzol ki, ahol meg fontos (pl. kamra) hogy 13 fok legyen
telen/nyaron/osszel oda kihuzol 4-et es olyan fan-coil-t teszel fel.

Sokaknak azert megiscsak szimpatikusabb a radiatoros futes, 4 csoves
rendszerben ennek sincs semmi akadalya, a hutesre kell csak fan-coil-t
feltenni. Ha mar ki van epitve a cirko futes a lakasban, akkor is ez latszik
praktikusnak.

--
((( Móczik Gábor  )))--((( E~mail: "pm-01" @AT "progzmaster" .DOT "hu" )))
((( Skype: moczik )))