[Epitesz-barkacs] split 4 csöves átkapcsoló

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Júl. 26., Szo, 21:50:40 CEST

Moczik Gabor wrote:

> Te probaltal mar a google-ben rakeresni szavakra? :-)))

Hogyne, csak annak nincs értelme, hogy rákeresek egy ilyen kifejezésre, és
lejön egy angol nyelvű magyarázat. Ott vagyok, ahol a part szakad. Persze
lehet, hogy magyar is lejön, de most örülök, hogy lik van a seggemen, és
csak félig vagyok átázva az izzadságtól, és nem teljesen. Ezért gondoltam,
egyszerűbb megkérdezni.

> A fan-coil egy olyan klima belteri ami nem hutogazhoz keszult hanem
> vizhez.

aha, már értem is.

> Van 2 es 4 vezetekes kivitel. A 2-csoves az ugyanaz mint az auto
> futoradiator, hogy hutes vagy futesz azt kozpontilag atkapcsolod a
> folyadekhutonel. A fent emlittet fokozott komfortkovetelmenyu
> helyeken ahol elofordulhat hogy itt futeni/ott huten kell, ott nem jo
> a kozponti atkapcsolas, van egy hideg vizkor meg egy meleg vizkor is
> kiepitve, a fan-coil -ban meg ket csokigyo van es 2 magnesszelep.

Valamelyiket már tutira láttam egy cégnél. Asszem a 2 csöves volt, és tán
ventillátora is volt. Olyan helyre volt szerelve, ahol a radiátorok
szoktak lenni, tehát valszleg fűtés üzemmódban csak lekúszik róla a meleg,
hűtés üzemmódban meg a ventillátor nyomja át a levegőt valszleg fölfelé.
Az volt benne csak a fura, hogy pont úgy voltak a csövek hőszigetelve,
mint a klímáké, csak ezek vastagabb csövek voltak.

> Ez a felvetes nem uj, ezt reges regen alkalmazzak jobb helyeken.

Nem is rossz! Még tán natúr klímával is meg lehet csinálni a két vízkört.

> A klimabol annyit kell csinalni hogy a kondenzatort es az
> elparologtatot is kicsereled egy-egy hutokozeg-viz hocserelore.

Igen, valahogy így. Persze valszleg nem ilyen sima az ügy, mert a natúr
klíma rühelli, ha a két oldal akárcsak félóráig is, de azonos
hőmérsékletű.

> Nem hinnem, mechanikailag egyszerubb mint gondolod.

Lehet, de én ezt az egyik helyiségben fűteni, a másikban hűteni dolgot
tartom túlzásnak. Nagyon szar állapotban kell lenni valakinek ahhoz, hogy
ennyi hőmérsékletingadozást ne viseljen el. De kétségtelen, hogy ha ilyen
egyszerű, akkor semmi probléma nincs, meg lehet csinálni. Majd még
gondolkodom rajta én is. :-)

> Ha tisztan futeni kell, akkor ezt a kulteri hocserelot 100%-ig a hideg
> vizkorbe kell nyitni, ha csak huteni kell akkor meg 100%-ig a meleg
> vizkorbe.
>
> Ha vegyes a felhasznalas, akkor attol fuggoen hogy tobblet vagy hiany
> van a megfelelo iranyba kell nyitni, es annyira hogy egyensulyi
> allapot alakuljon ki. Ebbe az egeszbe meg bele kell kavarni a
> kompresszor vezerleset is, es mar kesz is. :-)

Azért nem ilyen egyszerű, mert az ciki lenne, ha valaki teszemazt a kamrát
szeretné lehűteni, és cserébe a többi helyiség, ahol mindenki elégedett az
aktuális hőmérséklettel, elkezdene melegedni. Szóval ha valami kialakult
egyensúly van, akkor bárhol akarnak fűteni vagy hűteni, azt kintről kell
"finanszírozni" teljes egészében. Vagy persze lehet a vízkörökből is, de
vagy nagy tartályok is vannak, vagy jól elmászik valamelyiknek a
hőmérséklete. Persze, ha ezt figyeli a rendszer, és beavatkozik úgy, hogy
kintről korrigál, akkor ugyanaz alakul ki: az adott helyiség plusz/mínusz
energiaigénye kintről fog származni.

> Sokaknak azert megiscsak szimpatikusabb a radiatoros futes, 4 csoves
> rendszerben ennek sincs semmi akadalya, a hutesre kell csak fan-coil-t
> feltenni. Ha mar ki van epitve a cirko futes a lakasban, akkor is ez
> latszik praktikusnak.

Meg ha a fűtés jelentős része vagy az egész padlófűtés.

Ilyen fan...tasztikus hűtőegységeket lehet is kapni? Gondolom, ha hasonlít
egy klíma beltérijéhez, tehát hasonló ventillátor, hasonló kivitel, akkor
nem lehet az olyan drága.