[Epitesz-barkacs] villánvédelmi ketyere C oszt. 15 kA (8/20 mikrosec)

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Júl. 29., K, 10:48:48 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:
> valamelyik egyetemen van egy "villámláskísérleti" tanszék (most nem
> tudom,
> hogy Budapesten van-e ilyen a BME-n?) ahol tudnak 200kA-es villámot
> csinálni.

Régen úgy hívták, hogy nagyfeszültségű technika vagy ilyesmi. A
tanszékvezető a Csernátony Hoffer András volt. Ott aztán csuda ketyerék
voltak. A V1 épület V2 felőli oldalán volt a csarnok bejárata. Sajnos nem
volt ilyen mérés vagy bemutató nekünk se, pedig én erősáramos voltam.

> kíváncsi lennék arra, hogy egy ilyen utcai bandázsolt kísérletet
> csináltak-e itt magyarhonban, vagy európában? és azoknak a filmjeit
> mi kielemezhetjük-e?

Nem hinném, de érdekes lenne ezen a tanszéken valakit megkérdezni, vagy
rávenni, hogy csináljunk ilyet. De biztos jó sok pénzért lehetne csak.

Amit mi is megcsinálhatunk, azért házi körülmények között is lehet sok
kV-ot generálni, és egy ilyen kompozitot megtámadni. Borítékolom, hogy a
minivillám a sodronyba fog belecsapni.

10kV körüli tüskékkel már én is kísérleteztem. Egy sima másfeles pvc
vezeték szigetelését már nem üti át akkor sem, ha a szikrázó drótvéget
ráközelítem a felületre (persze csak akkor nem, ha nem sérült a pvc). Az
utcai vezetékek jóval mackósabb és jobb anyagú szigetelőkkel vannak
ellátva. (Fény- fagyálló, vastagabb).

Ezzel szemben a csupasz fémek felé már 2 centiről is kemény szikra tud
kialakulni. Simán kikerüli a szigetelt vezetéket, már csak azért is, mert
a szigetelő felületén a kúszóúton az átütési szilárdság jóval kisebb, mint
akár a levegőé, és a pvc átütési szilárdsága meg jóval nagyobb, mint a
levegőé.

Tehát, ha van egy nagyfesz csúcs egy csupasz sodrony közelében, és átüt a
levegő felé mondjuk 2 centiről, akkor ha van ott a sodronyra tekerve egy 1
centi vastag szigetelt vezeték, akkor lehet, hogy távolabbról is átüt úgy,
hogy az ív a szigetelő felületén jut el a sodronyig.

És ha nincs ott a sodrony, csak a szigetelt vezeték van ott, akkor lehet,
hogy egyáltalán nem üt át a szigetelésen keresztül.

Szóval a villám is megkerüli a szigetelést, és a szigetelt vezeték a
hőhatás miatt fog csak megsérülni, és bekerülni az ő ere a buliba.