[Epitesz-barkacs] Futesrendszer modositas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Nov. 21., P, 01:09:55 CET

Acs Gabor wrote:
> [...]

Nem. Szerintem ez úgy működhetne állandósult állapotban söntággal, hogy a
padlókörben mondjuk van 35 fokos előremenő és 25 fokos visszatérő (has
számok), a cirkókörben meg van 90 fokos előremenő és 70 fokos visszatérő,
és van a söntág, na innen cseppet sem evidens a dolog.

Ugyanis, ha megnézzük a számokat, látszik, hogy a padlóág dupla
térfogatáramú kell legyen, hiszen a padlóágon a számpéldában csak 10 fok a
hőmérsékletváltozás, míg a cirkóágban 20 fok. Igen ám, de ha csak 1 söntág
van, akkor azon evidens módon a 25 fokos víz áramolhat csak, ami keveredne
a 90 fokossal, de így nem adódik ki ezekkel a térfogatáram-arányokkal a 35
fokos előremenő, arról nem is beszélve, hogy a cirkónak nem lesz 70 fokos
visszatérője, csak 25 fokos.

Tehát kell legyen mégegy söntág, amiben a cirkó 90 fokos előremenőjének
egy része belekeveredik hűtetlenül a visszatérő 25 fokosba úgy, hogy
létrejöjjön a 70 fok.

Ha a cirkó térfogatárama v (liter/s), a padlóé 2v, ezek a számok mellett a
melegoldali söntág, amiben a 90 fokos víz áramlik - a számítások
mellőzésével - 45/65v=0,69v, a hidegoldali söntág pedig 110/65v=1,69v
térfogatáramú kell legyen, a söntágak közötti térfogatáram (előremenő 90
fok, visszatérő 25 fok) pedig 20/65v=0,31v kell legyen.

Ellenőrzés: 0,31v*90+1,69v*25=70v, azaz 35*(2v), tehát ez lenne a padló
előremenő,
valamint 0,31v*25+0,69v*90=70v, ez lenne a cirkó visszatérő.

Ehhez az egészhez viszont evidens, hogy nem elég 1 szivattyú, mert a két
söntágban csak akkor tud (egymással szemben) áramolni lé, ha két szivattyú
van, egy a cikró oldalon, egy a padló oldalon.

A dologban az tűnik egyszerűnek ebben az elrendezésben, hogy ha a két
szivattyú kényszeríti a térfogatáramot 1:2 arányban, akkor elég valszleg
az egyik söntágba rakni fojtószelepet, hogy a fenti arányok kialakuljanak.
Arra viszont rigorózusan vigyázni kell, hogy a padlókör feltétlenül
működjön, amikor a cirkókör működik, különben rém forró víz fog a
padlókörbe kerülni. Sőt, én biztos úgy csinálnám, hogy a padlókör előbb
működik, és jóval később áll le, mint a cirkókör. Legalábbis annyira
később, hogy a cirkókör teljesen lehüljön a padló visszatérőre. Nem lehet
hosszú idő, szerintem egy percen belül megtörténik.