[Epitesz-barkacs] Futesrendszer modositas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Nov. 21., P, 01:53:58 CET

Acs Gabor wrote:
> [...]

Nem, ez a számítás egy állandósult állapotra vonatkozik, és épp ilyen
számokkal operáltam, de lehetne más, kisebbekkel is.

> Azt nem

Ez közömbös, a kazán nem vízhőfokra kéne, hogy szabályozzon ekkor, hanem
léghőfokra. Mondjuk ezek a számok jelentenék a max teljesítményt, és ennél
kisebb teljesítménynél (pl ha van lángmoduláció), alacsonyabb vízhőfokok
mellett jönne létre más számokkal az állandósult állapot.

> és hogy a padló

Ez mit számít? Nyilván egy jól hőszigetelt házban jóval alacsonyabb
padlóhőfoknál jön létre ugyanaz a megkívánt léghőfok, mint egy szarul
szigetelt házban - ugyanolyan külső hőfok mellet.

>  Márpedig a fűtött padlón szeret

??? Állandósult állapotban egy lángmodulációs kazánnál nincs hiszterézis.
Ha meg ki-bekapcsolgatós a dolog, az nem egy szar kétpontszabályozású
szobatermosztáttal történhet, hanem egy PID szabályozójúval, aminél a
padló hőfoka ki-be kapcsolgatás esetén se változik számottevően, meg a
szoba hőfoka sem.
Ha kétpont a szabályozó, az radiátoros fűtésnél is rém kellemetlen, még
akkor is, ha +/-0,5 fok a hiszterézis. Bár megszokható (ismerősöm
megszokta :-)), sőt, lehet, hogy használ a szív- és érrendszernek, ebben
nincs semmi ismeretem, de hogy rohadtul nem természetes, az biztos.

Szerintem a padlónak jó nagy a hőtehetetlensége, és ha a ki-bekapcsolási
periódusidő a padló melegedési időállandójánál jóval kisebb, akkor nincs
probléma. Persze az igazi megoldás a lángmoduláció, más fűtési módszernél
pedig a telesítmény folyamatos állíthatósága, amit a szobatermosztát
végez.

Az egész amúgy nem erre volt kihegyezve, hanem hogy nem lehet egy bypass
ággal és egy szivattyúval megoldani a problémát akkor, ha a kazán
visszatérőjét nem akarjuk hidegnek engedni. Ha persze ennek semmi
akadálya, akkor minden jó egy söntággal és egy szivattyúval is. A padló
hőfoklengése ekkor is előállhat ugyanúgy, ha szar szabályozót használunk,
vagy nem lángmodulációs a kazán, illetve nem folyamatosan állítható a más
rendszerű berendezés teljesítménye. (Pl nem inverteres a hőszivattyú). De
csak akkor, ha nem lehetséges a kellően gyakori ki-bekapcsolgatás.