[Epitesz-barkacs] hűtőközeg kritikus nyomása?

Moczik Gabor pm_levlista at progzmaster.hu
2008. Nov. 26., Sze, 01:11:21 CET

jhidvegi wrote:
> Itt egy leírás, ez is csak nagyobb térfogatról beszél, mint amekkora a
> töltet folyadékként volt. Arra eddig semmit nem találtam, hogy mi van, ha
> összébb akarom nyomni.

Folyadék-gőz rendszert egy zárt térben melegítve, a hőmérséklet emelésével a
folyadék rész sűrűsége csökken, a gőz rész sűrűsége növekszik. A kiritikus
pont az a hőmérséklet és nyomás (gőznyomás), ahol a két rész sűrűsége
megegyezik. Az anyag felületi feszültsége, párolgáshője itt nulla, a két
fázis határvonala nem különíthető el, ez a superkritikus fluid állapot.

Ezen a ponton a nyomást növelve sem kondenzálódik, még alatta igen.

Ezen a ponton vegyes tulajdonságokat mutat, át tud diffundálni szilárd
anyagokon, mint a gázok, fel tud oldani más anyagokat mind a folyadékok, a
nyomás vagy hőmérséklet kismértékű változtatásával a tulajdonságai
nagymértékben változnak, lehet inkább gáz vagy inkább folyadék
tulajdonságúra "hangolni".

Pl. a nitrogén kiritkus hőmérséklete -147 fok, a nitrogén palackban
tulajdonképpen szuperkritikus fluid állapotban van. Oxigén, argon, sűrített
levegő ugyanez.

Ami az eredeti kiindulási téma volt: összenyomható.

Forrás:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Halmaz%C3%A1llapot
http://en.wikipedia.org/wiki/Critical_temperature
http://en.wikipedia.org/wiki/Critical_point_(thermodynamics)