[Epitesz-barkacs] hűtőközeg kritikus nyomása?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Nov. 26., Sze, 01:54:00 CET

Moczik Gabor wrote:

> Folyadék-gőz rendszert egy zárt térben melegítve, a hőmérséklet
> emelésével a folyadék rész sűrűsége csökken, a gőz rész sűrűsége
> növekszik. A kiritikus pont az a hőmérséklet és nyomás (gőznyomás),
> ahol a két rész sűrűsége megegyezik. Az anyag felületi feszültsége,
> párolgáshője itt nulla, a két fázis határvonala nem különíthető el,
> ez a superkritikus fluid állapot.
> Ezen a ponton a nyomást növelve sem kondenzálódik, még alatta igen.
> Ami az eredeti kiindulási téma volt: összenyomható.

Jó, de meddig? Amíg csak arról a térfogatról van szó, amiben eredetileg a
folyadék csak egy részt töltött ki, addig világos, hogy összenyomható. Az
nem világos továbbra sem, hogy ha annyira összenyomjuk, mint az eredeti
hidegállapotú közeli folyadék térfogat, akkor mi van?

Marhára hihetetlen, hogy a hideg folyadék V térfogatot vesz fel sokezer
bár nyomás hatására, míg a kritikus hőmérsékletre hevítve egyszercsak
töredék nyomással is akár a felére nyomható össze. Ezt egyszerűen nem
tudom elhinni.

Az idézett linkekben nem találtam egyetlen olyan adatot sem, hogy
mittudomén a vizet össze lehet nyomni 2kg/dm3-es sűrűségre a kritikus
nyomás néhányszorosánál. Az egyik linkben nagyon találóan critical
fluid-nak hívják az anyagot a kritikus hőmérséklet és nyomás felett. Ez
nem a folyadék mivoltára utal? Semmi másban, csak a további
összenyomhatóságában.

Olyan diagram egy sincs, amiben a térfogat-nyomás lenne, vagy a sűrűség
vmelyik anyagra folyadék állapotában, illetve egy
sűrűség-nyomás-hőmérséklet görbesor vagy valami, ami alapján a
folyadéksűrűség feletti jönne ki. Csakis ez utalhatna az
összenyomhatóságra.

Vagy pl egy olyan jelenség, hogy van egy zárt, de marhára nyomásbíró
tartály, amiben pl folyékony mondjuk bután van. Ha elkezdik melegíteni,
nyomja szétfelé a tartályt, aztán amikor eljutnak a bután kritikus
hőmérsékletének a közelébe, már bazi nyomás van, sokezer bar, aztán
egyszercsak hopp, túl a kritikus hőmérsékleten töredékére zuhanna a
nyomás, miközben a térfogat ugye kb ugyanaz marad. Ugye ésszerűtlen? :-)