[Epitesz-barkacs] Jozsi kompresszora

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Nov. 30., V, 12:47:13 CET

Balázs Bámer wrote:

> pl. arra is vigyáztak, hogy a födémgerendában levő csomók fölülre
> kerüljenek (nyomott öv), de csomó hasonló apróság szerepel benne.

Csak nem olyan könnyű mindig átlátni, hogy hol van a nyomott öv. Pl elég
gyakori a régi építési módoknál, hogy a födém és a tetőszerkezet
(fedélszék) egy szerkezetet alkot. Tehát vannak a födémgerendák, amik
ráülnek a falra, de túlnyúlnak. A végükön, tehát az eresz szélénél
támaszkodnak rájuk a szarufák, és a tető súlya itt támad, ráadásul egy
elég vastag sárréteget is felhordanak. Szóval az egész eresznél, a fali
feltámasztásnál is, és még kicsit beljebb is a nyomott öv alul van, és
csak beljebb felül. Persze egy jó ács ezt anélkül is érzi, hogy statikát
tanult volna.

Egyébként ezekben a régi szerkezetekben éppen ez a nagy (az én szememben),
hogy beljebb jön a virtuális alátámasztási pont, legalábbis ami a
nyomatékokat illeti. Nyírásra persze marad a falnál.