[Epitesz-barkacs] sorbakötött szivattyúk?

vajk fekete halaloszto at yahoo.co.uk
2008. Okt. 6., H, 12:57:20 CEST


nehany kiegeszites a faipari elszivo tuning-hoz:
 - a gyari cuccban neha olyan egyszeru a lapatkerek, hogy egy korong, es rajta 4db sugariranyu lapat es kesz.
 - nincsenek preciz illesztesek, mert a forgacs, vagy akar fakocka kereszulmehet az elszivon!
 - en felnek barkacsolni. 2800/perc*30cm atmero az kb 2800m/perc, azaz kb 45m/sec, azaz bo 150km/h

vajk



----- Original Message ----
From: jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>
To: Amatőr építészek és barkácsolók klubja <epitesz at lists.javaforum.hu>
Sent: Monday, 6 October, 2008 12:48:07
Subject: Re: [Epitesz-barkacs] sorbakötött szivattyúk?

vajk fekete wrote:
> a faipari elszivok pont a forditottjai a porszivonak! hatalmas
> legszallitas, kicsi vakuum. egyetlen 25-30cm atmeroju lapatkerek van
> benne, ami 2800-as fordulaton megy. nem a vakuum erejevel szivja ki a
> port, hanem barominagy huzatot csinal, es a levego magaval viszi a
> forgacsot.

Itt látok egy rejtett lehetőséget: ha a fordulatszám az aszinkron motor 
által adott, akkor a szívónyomást az átmérővel lehet fokozni, meg a 
centrifugált úthosszal (kis- és nagysugár közti távolság), egyáltalán a 
kerékátmérővel, valamint a lapátok irányával.

Ugye jó esetben a lapátok nem simán radiálisan állnak, hanem annak 
megfelelően, hogy kifelé nőne a keresztmetszet, elhajlítják, hogy ne 
nőjön. Ha előrefelé hajlik, tehát forgásirányba, akkor a kilépő levegőnek 
lesz plusz tangenciális irányú sebessége. Ez a módszer úgy tudom, hogy 
csökkenti a szívónyomást, de növeli a légszállítást.

Fordított esetben, amikor hátrafelé hajlik, akkor csökken a levegő 
tangenciális sebessége kilépéskor, tehát kisebb, mint a kerék pereméé, 
csökken a légszállítás, nő a szívónyomás.

(Azért ezekre nagyesküt nem tennék. Csak az látszik, hogy a nem nagy 
fordulatszám is tesz lehetővé akkora nyomást, hogy ihaj, csak a méretek 
lesznek olyanok, amik nem használhatók mobil porszívókban. Na de ha 
letelepített gépről van szó, ez nem okozhat problémát.)

Hirtelen kiszámoltam, hogy ha van egy olyan kerék, aminek a lapátjainál a 
sugár belül 10 centi, kívül meg 30, a fordulatszám 2800, ez kb 4000Pa 
nyomást tudhat.

Volna rá fogadásom, hogy készen is lehet ilyesmit, sőt, még nagyobb 
szívónyomású centrifugál gépeket is kapni. Viszont ezek ára annak felel 
meg, hogy az ipar használ ilyet, szóval akármilyen egyszerű is, biztos 
könyékig kell a zsebbe nyúlni. De ha kisebbet veszünk, aminek megvan a 
légszállítása, csak kicsi a nyomása, abból sorbakötve 2-t, már lehet, hogy 
jó.

Ja, a terhelés. Egyszer hoztak hozzám egy ilyet, hogy biztos zárlatos a 
motorja, mert iszonyúan melegszik. Pedig működött a kiszerelés előtt is 
abban a nagykonyhában, ahonnan való. Bekapcsolom, nézegetem, tényleg 
marhára melegszik.

Aztán rájöttem, hogy ha fojtom a bemenetét egy darab lemezzel, följebb tud 
pörögni, mingyá nem melegedett annyira. Szóval a légcsatorna ellenállása 
bele volt számolva. Ha tök szabadon áramolhatott a levegő, akkor 
túlságosan leterhelődött. Vagyis, ha sorbakötök kettőt, följebb megy a 
fordulatszám.

A porszívónál más picit az ábra a motorra nézve. Ha túlságosan felengedjük 
a fordulatszámot, a kommutátoron körtűz jöhet létre. Én már próbáltam 
fesznövelést körfűrész gépen, és ha dolgozott, akkor jó volt, de ha üresen 
pörgött, körtűz közelében volt a kommutátora. Ilyenkor tesz jó szolgálatot 
az IxR kompenzáció vagy a fordulatszám szabályozó. Nem engedi, hogy 
üresben felpörögjön a gép. 

_______________________________________________
Epitesz mailing list
Epitesz at lists.javaforum.hu
http://lists.javaforum.hu/mailman/listinfo/epitesz



      
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://lists.javaforum.hu/pipermail/epitesz/attachments/20081006/be12fab7/attachment.html>


További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról