[Epitesz-barkacs] hazivizmu, aramvalto

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 9., Cs, 15:44:00 CEST

Balázs Bámer wrote:

> Nekem sem (-: de jobban szétszedtem, és ez a hálózati fojtó. Van a

Akkor ez nem alkalmas.

> kimeneti oldalon is több kerek valami, melyek az egyes feszültségeket
> állítják elő - elég bika táp, gondolom, ezek már inkább rendes
> ferritek lehetnek.

A rendes feszültségeket trafó állítja elő, és amik a kimenetekben vannak,
ha egy tekercsesek, azok biztos fojtók.

> Mennyi a sok, ha a vastag tíz? (-:

Attól függ. Ha pl 4A-ből 12mA-t akarsz csinálni, akkor 333 az arány. :-)

> Mi van, ha a sok mondjuk csak száz? Kb. arra lenne türelmem. Ekkor
> nyilván nem tudja a primer árama a szükséges szekunderáramot
> körbekergetni az egy szál LEDen, így eléggé üresben járna az
> áramváltó.

Ekkor a led kiégne rögtön, mert csak tizedakkora lenne az árama, mint a
motoré, azaz kb 0,4A, azt meg a legbikább ledek szeretik csak. (Pl
luxeon). De azt is lehet, hogy ellenálásra dolgozik, és onnan veszel le
valami ellenállással tápot a lednek.

De ha inkább valami lemezelt traffancsot találnál, azzal könnyebb lenne.

> Első kérdés: nem árt ez a mocinak? (tippem az, hogy nem,
> mert a hálózatihoz képest nagy frekire van tervezve, nem lesz túl nagy
> az az induktivitás)

Az lenne a cél, hogy jó nagy legyen az üresjárási induktivitása egy ilyen
áramváltónak. A soros impedancia azért lesz kicsi, mert a nagyobb
menetszámú, itt szekunder tekercs gyakorlatilag rövidre lenne zárva. Ha
nem zárod rövidre, akkor se lesz baj a motorral, mert a vas rögtön
telítődik szinte, de az áramváltó szekundere nagyon fog rázni, akár kV-ok
is kialakulhatnak benne afféle kétirányú impulzussor formájában. Tehát
fontos, hogy akárhogy is, de le legyen zárva.

> Másik kérdésem: ha ez az eset, és ugye ez is alapvetően üreshez közeli
> állapotban jár, ennek már nagyobb az induktivitása, mert erre a
> frekire való. Itt mit szól a motor?

Sosem jár üresben, mindig teljesen rövidzárban jár. Éppen ezért alig van
fluxus (nincs menetfesz), tehát a vas alig van gerjesztve.

> Ezt úgyértsem, hogy vasilag legyen túlméretezve az áramváltó? Vagy
> rézileg alulméretezve?

Vasilag túlméretezve.

> Beépítettem... de lehet, hogy veszek egy C4-et, akkora áramlökése csak
> nincs a motornak.

Ha nincs otthon ilyen, és veszel egy ilyet, de nem jön be, akkor onnantól
lesz. :-) Vagy ha rendes a boltos, visszaveszi, és ad egy 6A C-t helyette.