[Epitesz-barkacs] cso rogzites talajba

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 15., Sze, 13:22:35 CEST

Acs Gabor wrote:
> Érdekes, hogy ami purhabot itt használtunk, az ablakokat szépen
> tartja, de amit befújtam a teraszajtó alá (igaz, ez másik fajta) az
> olyan kicsit puha, szivacsos valami lett. Ez utóbbit meg is
> spricceltem vízzel, azt gondoltam hogy jobb lesz tőle. Szóval ez
> hosszú távon szerintem semmilyen oszlopot nem tartana meg.

Szerintem ez szerkezetfüggő is.
Itt van egy cső (60,3 mm körüli), és van egy 69-70 mm-es lyuk egy elég
kemény, de mégis valahogy porózus mészkőben. Sok mini csigaszerű valamiből
áll, igen érdes a törési felülete.

A rés itt ugye valami 4-5mm-es körbe. Benyomtam vékony csövön a purhabot,
és valszleg nem tud úgy tágulni, mintha csak úgy szabadon kifújnám
valahova. Szóval lehet, hogy sokkal tömörebbre szilárdult, mint amúgy.

Most az az ábra, hogy egyelőre nem bírom kiszedni a lyukból a kb 80-90
centis csődarabot, ami 40 centi hosszon van beragasztva. Megmozdítani
csőfogóval sem ment, pedig gondoltam, hogy majd jól elnyíródik,
szétforgácsolódik... Itt ugye tiszta nyíróerőt tudnék létrehozni
elforgatással, mert nem tud eltávolodni a cső és a kő fala.

A jelen esetben már kb 8-9 N/cm2-nél tartok, ennél meg se moccan. Ha
meghosszabbítom a csőfogót mondjuk 3-szorosára, és úgy fexem bele, lehet,
hogy csak enged. Ha úgy sem, még megpróbálok valami másik csövet
odahegeszteni, és annál fogva, de ha az se megy, akkor leflexelem
szégyenszemre.

Azt már tutira nem próbálom meg, hogy az éppen fölötte lévő csőrlővel
kihúzom, mert az visszaakasztva is csak 600 kilót tud, de itt a csőfogós
kísérletből kiszámítható, hogy valami 680 kilós húzóerőnél még nem fog
megmoccanni sem.

Szóval nem kell lebecsülni, ha szilárd az anyag (mészkő, beton...) ménkű
erős lehet a purhabbal beragasztott cső. Ez az a zöld színű flakonú ipari
jellegű hab, amit csak a hozzá való pisztollyal lehet kezelni, nem az
oldalára celluxozott csővel. Hogy ez erősebb-e vagy nem, mint amaz, nem
tudom.

Csalóka ám! Valóban, ha egy ilyen darabot megfog az ember, nyomkodható,
könnyű elvágni, nyíródni is tud, ha nyomom az ujjammal megfelelően... de
lehet, hogy a szerkezeti kialakítás a lényeg. Pl ha tudomisén trapista
sajttal tölteném ki a rést (felolvasztva beletölteném), lehet, hogy azt se
tudnám megmozdítani. :-) Itt valami 800 cm2-ről van ám szó!

A betontuskó akkor kell (értem meg utólag a dolgokat), ha a talaj tök
laza. Minél lazább, lapátolhatóbb, netán fosó homok, annál nagyobb
betontuskó adhatja ugyanazt a szilárdságot. Persze kihúzás ellen már nem a
talaj nyírószilárdsága lesz a döntő sok esetben, hanem más folyamatok,
jellemzők. Pl a betontuskó súlya, vagy ha hosszú vékony, vagy levert
betonoszlop (van ilyen alapozási módszer), akkor a talaj nyomása és a
surlódás. De itt már sok méterre leverik a betonoszlopot. De olyat is
láttam (épp itt Bfokon a városház téren), hogy hullámos, üreges
lemezszerűséget vernek le, kiöntik betonnal némi vasalás után, és a
lemezeket kihúzzák utólag. Nem figyeltem meg pontosan, lehet, hogy van
valami végelem, ami bent marad, különben hogy jönne létre az üreg úgy,
hogy a lemezeket ki lehessen húzni?
A végén bent maradó beton is a talajhoz surlódással kapcsolódik, meg hát
persze a talaj rücskeibe, üregeibe is bejut. Itt, ha lehet a talaj
nyírószilárdságáról beszélni, ami szintén nem nagy, akkor hasonlóan a nagy
felület számít. Amúgy meg inkább a surlódás.

Ebben a kis 40 centis lyukban egyértelműen nem a surlódás, hanem csakis a
purhab nyírószilárdsága. A talajhoz biztos jól kapaszkodik, de a vascső
igazán elfordulhatna. Még csak nem is tisztítottam meg, nem érdesítettem,
nem zsírtalanítottam.