[Epitesz-barkacs] pince szigeteles

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 18., Szo, 09:53:51 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> A legkevesbe a guny allt szandekomban, bocs ha igy erezted.

Az nem számít, hogy éreztem, ez így sikerült.

> Nedvesedes ugyeben vannak rossz tapasztalataim, egy nyaralo
> kapcsan. Igaz, az egy agyagos jellegu talajon all, ahol a talaviz
> szintje -1,5 - 2 m.

Hát ez az! Ezért kérdeztem a környezetet. Azt bátorkodom állítani, hogy
egy régi házon, ha valami nincs tökéletesen megoldva, nem biztos, hogy
alapjaiban kell megrengetni. Pl ha olyan helyen épült, mint pl ez a
környék, ahogy írod is, mészkőhegy, rohadt mélyen lévő talajvíz, akkor
elég, ha a faltól távol tartjuk a csapadékvizet, megoldjuk a hőszigetelést
annyira, hogy lecsapódás ne történhessen, és jó eséllyel olyan száraz lesz
belül a fal, mint a tapló. Akkor is, ha kontaktban van a talajjal.

Miközben lehet, hogy csinálsz egy teljesen vízhatlan valamit mészkőfalban
(ilyet már láttam), és mégis nedvesedik, mert a hőszigetelésre nem is
gondoltak.

> Itt a mi meszkohegyunkon persze en sem bonyolitom a kukatarolo
> utolagos szigeteleset, mert persze epp abban a fel napban

Na már megint ez a gúnyos duma. Kukatároló. Hm.
Amúgy érdekes. Ha a kukatároló szépen meg van csinálva (manapság divat),
akkor ugyanúgy ledobja a vakolatot, ha nem sikerült a vizet a falától
távoltartani. A különbség a kukatároló és a lakótér között csak a fűtésben
van, így hát a páratartalolmban. A kukatárolóban nem lesz páralecsapódás
sosem. Így nézve közvetve látszik, hogy a hőszigetelésnek mekkora
jelentősége van.

Szóval összegezve: öreg ház nem magas talajvíznél: hőszigetelés és a
csapadékvíz távoltartása az alapoktól.

Az utóbbi leghatékonyabb módja, hogy miután a fal talaj alatti része le
van szigetelve körbeásásos módszerrel, egy olyan járdást kell köré
építeni, ami biztosan elvezeti a csapadékvizet a faltól. Ezt meg csak úgy
lehet megoldani, ha a járda amellett, hogy kifelé lejt, a külső éle is kap
alapot,  hogy ne tudjon megsüllyedni. Ugyanis, ha megsüllyed kívül, akkor
a falnál eltávolodik, repedés alakul ki végig, és a falon lefolyó
csapadékvíz a fal és a járda közé kerül. A járdán keresztbe se legyenek
repedések, és mellette se álljon tócsában a víz nagy eső után sem
(vízelvezetés). Ezek után meglepne, ha akár egy méteres szuterén is
vizesedne.