[Epitesz-barkacs] Klimas futes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Sze. 15., H, 13:29:49 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> Nem vagyok elvi ellensége, de ha Valaki számára elfogadható opció
> a szilárd tüzelés, akkor ezt a gonolatot lenne érdemes
> továbbvinni.

Ha fiatal az illető, akkor igen. Amúgy a favágás, szénhordás idősebb
korban testedzésnek, ellustulás megelőzésnek nem rossz, de könnyen
eljuthat egy magányos öreg a megfagyáshoz is, ha mondjuk beteg lesz.

> Igazából ezzel a klímás fűtéssel annyi a gond, hogy javítaná a
> hatékonyságát, ha a kültériben fejlődő hő (kompresszor
> melegedése) valahogy az épület termikus burkán belül tartható
> lenne.

de hiszen ott marad! Valamit nem értesz. A cop a klímánál így definiált:
COP=leadott hőteljesítmény / a hálózatból felvett hőteljesítmény.

A leadott = hálózatból felvett + a kintről beszivattyúzott.
Tehát ami a hálózatból fel van véve, az mindenképpen bejut. Hova máshova
is jutni? Hiszen a kültéri mindenképpen hidegebb a környezeténél. A COP
sosem  lehet 1 alatti. Kérdés, hogy ha nagyobb 1-nél, hát mennyivel. A jó
az, ha megvan (a jelen áraknál) 3,1 körüli, ekkor van egálban a gázzal. De
műszakilag az a jobb, ha még ennél is több.

Ezt úgy lehet elérni, ha a hőszivattyú műszaki szinvonala magasabb
(inverteres), valamint ha emellett sikerül csökkenteni a hőszivattyú meleg
és hideg oldala közti hőfokkülönbséget. A meleg oldalt úgy lehet
csökkenteni, hogy pl padlófűtés vizét melegítik vele, a hideg oldalét
növelni meg úgy, hogy nem levegőből, hanem talajhőből, talajvízhőből
táplálkozik. De ekkor már 5 körüli/feletti COP-ról beszélünk!

> Hááááát, egy vert falú házban ez az előny nem biztos, hogy sokat
> ér :-)

Ha a napi középhőmérséklet eléri a 28-30 fokot is akár, akkor bizony
sokat. Persze fiatalon sokmindent jól el lehet viselni, meg ha az ember
már olyan öreg, mint az ország útja, hogy szinte alig áramlik a vér az
ereiben, akkor a meleget jól viseli, de a kettő között nemegészen. Főleg
némi túlsúly terhe mellett! :)

Márpedig a legvaskosabb akármilyen falú épület belsejében is kvázi a napi
középhőmérséklet uralkodik. A vályognak az a nagy előnye, hogy kiváló
párapuffer, ez sokat számít.