[Epitesz-barkacs] thermoszelep

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Sze. 23., K, 10:49:19 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> A színtiszta padlófűtés időállandója kb. 3 óra, ennél bizony
> előfordulnak ilyen gondok.
> A fal/mennyezet csövezése fölött öszesen 1 cm vakolat van, fél
> óránál nem becsülöm nagyobbra a késését. Ez már nem sokkal több a
> radiátoroknál.

Ez a hőfokszabályozó téma már előjött, csak nem emléxem, hogy itt vagy az
etc-n. A srác a végén egy honeywell szabályozót rakott fel, amiben benne
vannak ezek a finomságok, amik megoldják a problémát. Előtte computherm
volt, és kifejezetten zavaró volt neki is az állandó hőfokingadozás.

Ezt én is tapasztaltam egy ismerősnél. Bár meg lehet szokni, de elég
kellemetlen. Ennél még az is jobb, ha bamba fűtés van, és a belső hőfok
valahogy követi a külsőt.

> Szabályzót még csak lehetne csinálni hozzá, de a termofejek nem
> analóg szabályzók, azok kétállásúak, típustól függően 2-5 perc
> átváltási idővel.

Tehát T hőfok bekapcs, T+x fok kikapcs, vagy efféle? Mert akkor igen
kellemetlen lesz! És biztos, hogy így működnek? A régi szobathermosztátok
szintén kétpont szabályozásúak, de egy ellenállással alá van fűtve, ezzel
teljesen el van tüntetve a hiszterézis (negatív hiszterézis), azaz
gyakorlatilag analóg szabályozókká válnak. Nekem is van ilyenem,
kipróbáltam villanyfűtésre.

A lényege, hogy állandó hőmérsékletnél is létrejön a ki-bekapcsolgatás,
csak a bekapcsolási időarány hőfokfüggő. Ha a hiszterézis közelít a mínusz
nullához, akkor kis hőfoktartományban fog nulla és 100% bi között
kapcsolgatni. Tehát mondjuk 20 foknál 100%, 22 foknál nulla %.
(Egyszer a közelben valakinek rosszul kötötték be, és a lakók tök kétségbe
voltak esve, mert hol nagyon hideg volt, hol meg nagyon meleg.
Kényszeredetten átmentem, mert rohadtul nem érzem magam lakossági
szolgáltatónak, de hamar kiderült, hogy ez a probléma. Rögtön minden jó
lett.)

Ezt az aláfűtést bármilyen kétpont szabályozású ketyerével el lehet
követni, és megjavul.

> Tudhat ilyet, de nincs értelme. Egyrészt egy ilyen cirkó méretű
> kazán 1 percen belül átmelegszik, másrészt üresjáratban is
> folyamatos lenne a hővesztesége a kéményen keresztül.

Végülis jogos. Azért gondoltam erre, mert ha sok helyi szabályozó van,
akkor a vagy kapcsolat miatt jó beállítás esetén alig van szünete a
kazánnak. Valamint arra is gondoltam, hogy ha nincs fűtés épp sehol, akkor
nem biztos, hogy a láng ég, tehát a ventillátornak se kell mennie a
füstelszívásnál. (Zárt rendszer). Ha kicsi a puffer melegvízre, akkor
mondjuk 10 percenként 10 másodpercre elindul a láng vagy efféle.