[Epitesz-barkacs] Magikus furesz

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Aug. 26., Sze, 01:52:50 CEST

gyapo wrote:

> Ezt nem ertem. Miert none? Vannak elezo

Na akkor nézzük. Ha van egy kés, aminek úgy 5 fok az élszöge, ha a penge
oldalai síkok, és így alakul ki az él, ezek találkozásánál, akkor jön az
elso élezés. Két módon történik: vagy ezt a szöget próbálja tartani az
ember, ekkor rengeteg anyagot kéne levenni róla, vagy csak az él táján
vesz le anyagot, ezzel ott kialakul mondjuk egy 15 fokos él rész. Tehát
van két szalag alakú síkkörüli felület, amik egymással 15 fokos szöget
zárnak be, és eloször mondjuk csak fél mm szélesek. Aztán a következo
élezésnél már szélesebbek, aztán megint, végül lehet, hogy már 3...5 mm
szélesek - lennének, ha az ember így akarná, de nem ezt teszi, hanem
lusta, és inkább növeli az él szögét.

Egy ido múlva már akár 30-40 fokos is lenne, de azzal már szar dolgozni,
tehát inkább a penge oldalából megint leveszek jókora mennyiséget, hogy
újra kicsi legyen az élszög, vagy keskeny legyen ez a fent rész.

> rendszerek (Lansky, Spyderco), amik biztositanak
> egy elszoget, attol elterni nem lehet, barmennyit
> elezed is.

Persze, de az se tud mást, mint amit fent leírtam, max géppel teszi, ami
nem fáradságos. Egy fenokovel meg az. Azt azért hozzá kell tennem, hogy
nem kedvelem az olyan késeket, amik végig vastag pengéjuek, csak az éle
van durván, mondjuk 45 fokúra élezve. Ez hiába pengeéles, mégis szar vele
vágni.

> fenokotol fugg, pontosabban a feno eszkoztol. Van
> nekem egy gyemantporos keszletem, a legdurvabb
> talan 150-es, ma az szedi rendesen. De a 300-as
> kozonseges kaszako is pusztit, ha egy kicsit ranyomom.

Fenét pusztít. Csak akkor, ha kicsi a kés, és jó nagy élszöget produkálsz.

Pl ha megnézel egy régifajta borotvát, az úgy van kitalálva, hogy a két
oldala nem is sík, hanem homorú hengerfelület kb. Ha elképzeled a két
hengert a két oldalára, ezek kb érintik egymást, így a borotva éle igen
kis élszögu, míg a hátsó része jó vastag lehet, hogy tartson is valami
mechanikailag. Aztán a fenésekkel a penge szélessége fogy, az élnél
kialakuló élszalagok szélesednek, végül újra kell köszörülni, mert egyre
tovább tart megfenni. Késeknél nem ilyen drámai a helyzet, de az elv
ugyanaz.