[Epitesz-barkacs] spórolás intelligens termosztáttal

Varga Tibor vti61 at freemail.hu
2009. Dec. 1., K, 09:57:23 CET

Sziasztok!

Írtatok itt sok mindent, annyira sok mindent, hogy nincs is időm mindet elolvasni.
Örülök, hogy ennyire aktív a lista.

Amíg olyan termosztátunk volt, ami fél fok hiszterézissel dolgozott, addíg hol fáztunk,
hol melegünk volt otthon.
Amikor megvettem a Honeywell, már nem emlékszem, milyen típusú szobatermosztátját, ami digitális és
PID szabályzós, eltűnt ez a nagy hőmérséklet ingadozás. Szinte majdnem mindíg langyos volt a radiátor.
Ez meg nagymértékben javítja a konfort érzetet.

Aztán a ház átpítése miatt kellett vennem még egy termosztátot.
Az a Honeywell CM67 típusú, szintén programozható, de már fuzzy logikás termosztátja.
Mivel ennek van háttérvilágítása is, ennél szoktam éjszaka megnézni, hogy hány óra.
Ezek a termosztátok programozása 10 perces lépésekben történhet és naponta maximum 6
időpontot lehet beállítani. A 6 időpont nekem elég volt eddíg, de az 5 perces lépések
szimpatikusabbak lettek volna. Ahol nagyon kicsi a falak hőkapacitása és a fűtésrendszerben
is kevés víz van, akkor az 1 perces lépésköz is kívánatos lehet.
Mert amikor reggel felkel az ember és felöltözik, majd útnak indul, akkor
pontosan akkor kell melegnek lenni a radiátoroknak, amikor felkel.

Jelenleg a két termosztát párhuzamosan dolgozik és még kandallóval is bezavarok
nekik. Az egyes szobákban termoszelepes radiátorokkal oldom meg, hogy nem legyen túl magas a
hőmérséklet. Persze van olyan radiátor, ami nem termoszelepes, hogy a kazán
szivattyúja ne szakadjon meg, vagyis mindig legyen nyitott radiátor.

Szóval, ha szobatermosztátot tervezel, akkor úgy tervezd, hogy lehetőleg mindíg langyos víz legyen a radiátorban.
Kivéve, ha túl meleg van. Mert ha van egy hősugárzó felület, akkor az alacsonyabb hőmérsékletet is
jól elviseli az ember.

Üdv. Tibi