[Epitesz-barkacs] 9cm2 trafo keresztmetszet

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Dec. 4., P, 13:46:42 CET

Palasik Sandor wrote:

> Annak idején nekem is valami négyzetcentis ökölszabály volt a fejemben,
> de
> nem értettem a miértjét és igazából a trafó működését sem, mert valami
> olyat
> kérdeztem, hogy hány wattot bír el egy X vasmag :-) Még jó, hogy nem
> vizsgáztam belőle ...  Azóta értem, hogy a vas méretéből jön a max
> volt/menet és a drótból a melegedés meg az ellenállás és főleg, hogy a
> teljesítmény nem "megy át a vason".

Így ez végülis kb jó. (Hogy a teljesítmény pontosan hogy is megy át, az
nem egyszerű, pl légvezetékeknél a levegőn megy elvileg, de ez egy hülye
elméleti probléma.)

> A szórt induktivitások még nem nagyon
> játszanak azoknál a trafóknál, amikkel én találkozom :-)

Igen, ez valahogy így van a kicsiknél. Úgy kell valahogy elképzelni, hogy
simán valamelyik oldalra lehet az ellenállásokat redukálni, aztán úgy
tekinteni, mintha volna egy ideális tápfesz, amiről jönne egy ilyen soros
ellenállás, ez megy a terhelésre. Akkor van a max teljesítmény, amikor a
kimeneti teljesítmény azonos a soros ellenálláson létrejövő
teljesítménnyel. És bizony valszleg ennél a teljesítménynél a trafó nem
túl forró, pedig már csak 50% a hatásfok.

Picit nagyobb trafóknál már számít az induktív drop is, ekkor a soros
ellenállással sorbakötendő a modellben egy fojtó. Bazi nagyoknál meg az R
szinte nudli az omegaL-hez képest. Ezeknél kell melegedésre számolni a
teljesítményt. :-)

Mindenkitől bocs, hogy úgy elkanyarodtam a lista tematikájától.