[Epitesz-barkacs] Fw: vakuum zacskoban?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Dec. 8., K, 08:36:28 CET

szepygab at gmail.com wrote:

> Ezek szerint ha veszek egy darab vákuumcsomagolt húst és leteszem az
> asztalra, ahol legyen 20 fok, akkor benne olyan nyomás áll be, ami a
> víz 20 fokos forrpontjának felel meg?

Pontosan így van. Nem tud más lenni, ha alacsonyabb lenne a nyomás, akkor
a benne lévő víz felforrna.

> Tulajdonképp ez esetben miért nem fő meg a hús szobahőmérsékleten is?

De jó, hogy a főszakácsot én fogok most oktatni. :-)
Szóval a főzés nem csak víz forrás kérdése, hanem hőmérsékleti kérdés is,
nem? A kajában (meg a jókajában is :-) ) lévő fehérjék átalakulnak, és még
a jóég tudja, miminden történik.

Nem véletlen, hogy a kuktában, ahol szintén csak az adott nyomáshoz
tartozó hőfok alakul ki, jóval gyorsabban fő meg ugyanaz a kaja. És az
alacsonyabb hőfokhoz, amiket itt emlegettetek páran (elfelejtettem a 2 ide
vágó szakkifejezést), órák vagy akár napok kellenek a kellő hatáshoz.

Eszembe jutott, az egyik lenne a konfittálás, de van egy másik, aminél még
kisebb hőfokot használnak, és tovább is tart.

És szerintem nincs a folyamat szempontjából túl nagy jelentősége, hogy van
a térben levegő vagy nincs. Ha van, akkor a vízgőz parciális nyomása lesz
annyi, mint amennyi a teljes nyomás lenne kb a vákuumzacskóban.

(Én bedobnék egy harmadikat is, ami úgy 30 fok körül működik: rohasztás.
:-) )