[Epitesz-barkacs] Es az orromat is tiszticcsa

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Dec. 21., H, 16:53:48 CET

Balázs Bámer wrote:

> Érdekes elgondolás. Kellene hozzá valami nagy tüdőszerűen változó
> térfogatú helyiség, különben nehéz a ventilátor dolga. Hátránya, hogy
> egy helyen van a levegő-betáp és elvétel, kevésbé szellőznek a többi
> részek (helyiségek).

Á, simán van annyi rés, hogy ez ne legyen probléma. Épp azért párásodik az
ablaka ennek a helyiségnek, mert erőteljes a légcsere a többivel.

A tüdőszerű, tényleg. De van megoldás: kettő kell, amik ellenütemben
működnek. :-)

> Amúgy ha egy kicsit továbbgondolod, föltalálod az ellenáramú
> hőcserélős szellőztetést (-: ez lesz nekem is. Ott a kifújt levegő
> melegíti a beszívottat,

Igen, én is ezt tartom a legjobbnak, régen is így gondoltam. Na de ott
kell egy jófajta ellenáramú hőcserélő, aminek az a jellemzője, hogy a két
légtér egymástól el van választva, szóval nem egyszerű. Itt meg csak egy
cső, telenyomva fémdarabokkal vagy akár üvegcserepekkel, mittudomén, ami
beválik, fő, hogy engedje a levegőt áramolni, és közben elég nagy tömeget
(hőkapacitást) jelentsen, hogy a nem túl ritkán oda-vissza áramló levegő
ne nagyon tudja a hőmérsékletét változtatni a töltetnek.

Létezik különben az a forgó hőkapacitás-lemezeket tartalmazó módszer is,
aminél a lemezek között az egyik szegmensben befelé áramlik a levegő, ott
jól lehül, lehűti a lemezeket, amik aztán átkerülnek egy másik szegmensbe,
ahol kifelé áramlik a levegő, az meg felmelegíti... de ez inkább egy
keresztáramú hőcserélőnek felel meg. Hacsaknem jó hosszú, és több,
egymással kis hőkontaktusban álló részekből áll, amikben nincs
áramlásirányú hővezetés. Ha ilyen, akkor szinte teljesen egyezik a
mesterséges orral. :-)

> Nekem a kimeneti oldal ideiglenesen megvan, a fürdőből tudom elszívni

Majd csinálj képeket róla, hogy milyen lett az ellenáramú hőcserélő.
Volt valahol valaki, talán az elektro-n, aki zártszelvényekből csinálta.
Ezek a képek megvannak, de lehet, hogy sokkal egyszerűbb, kisebb is elég
lenne pár alkalmazáshoz, pl egy fürdőszobába.

> addig is rendesen csorog. Amúgy másik frontot is nyitok majd: a kisebb
> ablakokon ablaktábla lesz huzatmentes tömítéssel az ablaktokra. A
> nagyobbakra leszedhető harmadik üvegtábla kerül.

Ez mit jelent, hogy ablaktábla lesz?

> Különösen fontos
> lesz, amikor az argon elillan és levegő lesz az üvegek között.

Filóztam rajta, hogy az ilyesmit hogy lehetne érzékelni. Pl valami
hangterjedési méréssel, vagy mittudomén. Olyasmiről van szó, mint amikor
valaki héliumot lélegez be, és fura magassá válik a hangja. Nos, argonnál
ez pont fordítva lehet. Csak nem tudom, hogy ezt a mérést, detektálást
hogy lehetne megejteni. Az mégis túlzás, hogy valami hangkeltő cumót
rakjon az ember az üvegtáblák közé, meg mikrofont! :-)