[Epitesz-barkacs] hoszigeteles, futes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Feb. 14., Szo, 14:55:54 CET

szepygab at gmail.com wrote:

> Szerintem egy ilyet úgy kell tekinteni, mint egy lufit. Nincs saját
> merevsége, tartása, a víz mindig nekinyomja a tartófalnak.

Ez világos, de akkor is van jelentős hőtágulása, és ezt le kell kezelni
valahogy. Akkora méretváltozás tud létrejönni, hogy a hegesztések is
elszakadnak akár. Láttam már soktíz m3-es pp kádat, és iszonyú
alakváltozást szenvedett pl a felső széle csak attól, hogy felmelegítették
benne a löttyöt.

> Én inkább arra figyelnék, hogy a fal simára legyen vakolva, és
> kerüljön rá egy jó réteg geotextil, hogy azon csússzon a PP és ne
> dörzsölődhessen ki.

Jogos, de én bizony hungarocellnek támasztanám. De persze ezt is ki kéne
számolgatni, mert az is egy rugalmas anyag, és lehet, hogy tényleg
lufiként viselkedik a bélés pp, és a puszta feltöltéstől máris jelentős
nyúlásban lenne része. Viszont ezt a problémát, amiről beszélsz, kilőné,
mert valszleg a vastag (mondjuk 30 centis) hungarocell
nyíróigénybevétellel felvenné a sík irányú elmmozdulásokat.

> Alighanem vastagabb fóliából (tófólia ?) csinálnék vízzáró bélést egy
> szilárdságilag méretezett építménybe.

Ez is megoldás, csak ugye hőszigetelésen kívül ez nem tudom, hogy működne
jól.

Aztán persze ha a talaj hővezetési kérdései, amit a másik levélben
feszegettem, arra vezetnének, hogy a talaj is bejönne, mint hőtároló
közeg, és nem elvinné a hőt, akkor csak simán egy vízzáró monolit vasbeton
medencét kellene csinálni.

> Esetleg az építményt kettős fallal csinálnám, és ha kell, a közét
> kiönteném perlittel.

És az alja? Ez a perlit miért olyan jó? Ez miből áll? Már többször
olvastam, hogy mindenhova, ahol hőszigetelés kell, perlitet öntenél. :-)

Na közben utánaolvastam:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Perlit_(k%C5%91zet)

Szóval ez egy kőzetfajta érdekes tulajdonságokkal. Lehet, hogy
perlitbetonból kéne csinálni a medencét. :-) Még az árát kéne megnézni,
lehet, hogy nem vészes.
Nem a fenét nem! 12ezer Ft/m3. Azt hittem, hogy jóval olcsóbb.