[Epitesz-barkacs] az alternatívak a TV szerint

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jan. 9., P, 14:33:48 CET

vajk fekete wrote:

> Az egesz euban marhara nem csinaltak ugyanezt. Lasd attachment. Kulon
> erdekes a kinel hanyszazalek energia jon gazbol.

Ez egy tényleg érdekes ábra. És megnyugodva látom, hogy annak ellenére,
hogy nálunk van a legnagyobb aránya a gáznak az energiafelhasználásban,
számszerűen ez mégis kisebb, mint amekkorára magam saccoltam volna, jóval
kisebb.

> A levego kerdesben en elfogult vagyok. Ha megcsap a szenfutes szaga,
> azonnal a gyerekkorom es a varos jut eszembe, ahol felnottem.

Ez rendben is van, de mindennek van egy szintje. Tök más beleszagolni az
amúgy tisztának tűnő levegőbe, amiben érződik, hogy fával tüzelnek valahol
a közelben, mint amikor ködszerű füst lepi el a falut, és az is érződik,
hogy a lótrágyától kezdve a tejes-zacskóig mindent betömnek a kályhába. Ha
pl valahol égetnek valami kerti hulladékot, nekem semmi porlémám nincs
vele, csak ne legyen baleset attól, hogy a fűst befedi az utat. De ez a
mindent eltüzelünk, max belefulladunk system elég gázos (szó szerint).

> 1m3 gaz most vilagpiaci aron szuk 500 dollar. (egybol latszik, hogy
> nalunk meg most is tul olcso a gaz)

Nem is tudom, most nálunk mennyi? És hogy lehet, hogy az ukránok még a
250-et is sokallják? Ez az alapja az egész cirkusznak.

> 1 barrel olaj ha 100 dollar, akkor is 63 cent egy liter olaj.
> Az egeshojuk hasonlo lehet. Szoval a gaz lehet hogy valamivel olcsobb
> mint a nyersolaj.
Lehet, csak melyik miben van számolva? A nehezebb szénhidrogének (gázolaj,
benzin, de még a pb is) negyvenvalahány, vagy akár 50 fölötti MJ/kg.

A földgáz valami 38MJ/m3, ha jól emléxem, és 1m3 az 0,65 kiló lehet. Azaz
tényleg kb egyformák. Inkább a PB-hez hasonlít a földgáz MJ/kg-ban.

> Nemetorszagban, vagy pl eszaki orszagokban annyira az olajfutes az
> alap, hogy a szakirodalomban a haz energiatakarekossagat a lakoter
> negyzetmeterre juto eves olajfogyasztasban literben adjak meg.

Hm. Érdekes. És ez gázolaj? Amúgy hallottam, hogy bár ugyanaz az olaj, és
kétféle ára van, de nincs szőkítés. Miben különböznek? :-) (Vagy nem
kétféle ár van?)

> Tuzepet bezarni, tartalyauto sofort masik kocsira rakni eleg
> egyszeru. Sot, ha az igeny csokken, messzebb lesznek egymastol a
> fatelepek es kesz. Viszont a csohalozatot nem szedheted fel, ha
> minden masodik fogyaszto leall.

Jó, de ha már ott van, kit zavar? Nem okoz többletköltséget.

> Ritkan lakott teruleteken igenis baromi pazarlo a csohalozat. Ha mar
> megvan, akkor persze nem. De ha pl meg nem kpe, es ki kell cserelni,
> akkor egybol az.

Ott lehet, hogy elfilóznak az alternatív lehetőségeken. Amúgy mindenképpen
szemétség az egész, mert itt kemény forintokat fizetett a lakosság, amikor
a gázcsövet fektették. Utána persze a cső átment a gázművek tulajdonába.
És minden más hálózati fejlesztésnél ez a szitu. Szóval nem kell annyira
félteni a szolgáltatókat, nekik max a saját telephelyi berendezéseikért
kell teljes egészében helyt állni. Ha lecsökken a fogyasztás (mindegy,
miről van most szó, gáz, villany...), akkor idővel a karbantartás, csere
kisebb, olcsóbb berendezésekhez, kevesebb emberhez vezet.

A lényeg, hogy ez nem kéne, hogy útját állja a hőszigeteésnek és egyéb
energiatakarékossági műveletnek. Meg ha helyére kerül minden, akkor valódi
műszaki verseny indulhat az alternatívák között. Nálunk a gáz magas aránya
arra vezethető vissza, hogy politikai döntésekkel (közfinanszírozott
olcsósággal) versenyképtelenné lett pl az olajfűtés. Ezt én személy
szerint annyira nem bánom, mert annak azért iszonyú szaga van a környéken,
ha sokan űzik. :-) Persze lehet, hogy ehhez az a régi fajta, biztos jó
kénes olaj tartozik.