[Epitesz-barkacs] az alternatívak a TV szerint

vajk fekete halaloszto at yahoo.co.uk
2009. Jan. 9., P, 15:33:23 CET

Az ukranos tema ennel bonyolultabb. A turkmeneknek, meg a kazahoknak egy csomo gazuk van. Az oroszok azt megveszik olcson (200 alatt), es eladjak europanak dragan (450-ert). Szenne keresik rajta magukat. Az ukranok kapnak 1 dolcsit /100km tranzit. Ugy erzik, hogy ki van veluk baszarintva, mert az oroszok tobb mint 200at kapnak a tranzitert, ok meg szumma mondjuk 10-et. Persze az a fo kulonbseg, hogy ok tranzitalnak, az oroszok meg kereskednek.

Az ukranok szeretnenek tobbet kapni a tranzitert, az oroszok meg szeretnek nekik is akkora hasznonnal adni mint masoknak. A regi status quo az volt, hogy zsebpenzt kaptak a tranzitert, cserebe a sajat fogyasztasukat kb beker aron megvehettek az oroszoktol. Most ezen akar mindket fel valtoztatni, csak mindenki a sajat hasznara.

Az ukranok nagyon nem ugralhatnak, mert nem tudnak nem az oroszokon keresztul vasarolni, de azert ha van annyi cucc a tarolokban, hogy tavaszig kitart, akkor nekiallhatnak brusztolni egyet, nekik nem faj a leallitas annyira.

Plusz az orosz befolyasnovekedes ukrajnaban, plusz az ukran belpolitika.

Raadasul az oroszok ugyesek, szepen bevasaroltak magukat a kazah meg turkmen gazcegekbe, igy tkp mar nem veszik onnan a gazt, hanem ok termelik ki. Ennek megvan az a vicces mellekhatasa, hogy ha mi epitunk direkt almaata-budapest csovet, akkor is az oroszoktol kell vegyuk a gazt, de legalabb nem megy at ukrajnan. (viszont egy csomo mindenki mason igen)

Akiket meg nem tudtak bekebelezni, pl marokko meg hasonlo eszakafrikaiak, azokkal meg leultek OPEC-szeru arkartellt szervezni.

Ugyes...

vajk

________________________________
From: jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>

Nem is tudom, most nálunk mennyi? És hogy lehet, hogy az ukránok még a 250-et is sokallják? Ez az alapja az egész cirkusznak.

> 1 barrel olaj ha 100 dollar, akkor is 63 cent egy liter olaj.
> Az egeshojuk hasonlo lehet. Szoval a gaz lehet hogy valamivel olcsobb
> mint a nyersolaj.
Lehet, csak melyik miben van számolva? A nehezebb szénhidrogének (gázolaj, benzin, de még a pb is) negyvenvalahány, vagy akár 50 fölötti MJ/kg.

A földgáz valami 38MJ/m3, ha jól emléxem, és 1m3 az 0,65 kiló lehet. Azaz tényleg kb egyformák. Inkább a PB-hez hasonlít a földgáz MJ/kg-ban.

> Nemetorszagban, vagy pl eszaki orszagokban annyira az olajfutes az
> alap, hogy a szakirodalomban a haz energiatakarekossagat a lakoter
> negyzetmeterre juto eves olajfogyasztasban literben adjak meg.

Hm. Érdekes. És ez gázolaj? Amúgy hallottam, hogy bár ugyanaz az olaj, és kétféle ára van, de nincs szőkítés. Miben különböznek? :-) (Vagy nem kétféle ár van?)

> Tuzepet bezarni, tartalyauto sofort masik kocsira rakni eleg
> egyszeru. Sot, ha az igeny csokken, messzebb lesznek egymastol a
> fatelepek es kesz. Viszont a csohalozatot nem szedheted fel, ha
> minden masodik fogyaszto leall.

Jó, de ha már ott van, kit zavar? Nem okoz többletköltséget.

> Ritkan lakott teruleteken igenis baromi pazarlo a csohalozat. Ha mar
> megvan, akkor persze nem. De ha pl meg nem kpe, es ki kell cserelni,
> akkor egybol az.

Ott lehet, hogy elfilóznak az alternatív lehetőségeken. Amúgy mindenképpen szemétség az egész, mert itt kemény forintokat fizetett a lakosság, amikor a gázcsövet fektették. Utána persze a cső átment a gázművek tulajdonába. És minden más hálózati fejlesztésnél ez a szitu. Szóval nem kell annyira félteni a szolgáltatókat, nekik max a saját telephelyi berendezéseikért kell teljes egészében helyt állni. Ha lecsökken a fogyasztás (mindegy, miről van most szó, gáz, villany...), akkor idővel a karbantartás, csere kisebb, olcsóbb berendezésekhez, kevesebb emberhez vezet.

A lényeg, hogy ez nem kéne, hogy útját állja a hőszigeteésnek és egyéb energiatakarékossági műveletnek. Meg ha helyére kerül minden, akkor valódi műszaki verseny indulhat az alternatívák között. Nálunk a gáz magas aránya arra vezethető vissza, hogy politikai döntésekkel (közfinanszírozott olcsósággal) versenyképtelenné lett pl az olajfűtés. Ezt én személy szerint annyira nem bánom, mert annak azért iszonyú szaga van a környéken, ha sokan űzik. :-) Persze lehet, hogy ehhez az a régi fajta, biztos jó kénes olaj tartozik.