[Epitesz-barkacs] padloburkolat

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jan. 26., H, 11:19:16 CET

Balázs Bámer wrote:

> Akkor még egyszer. Az idézett rendelet szerint a felhasznált
> anyagoknak kell rendelkezniük ÉMI minősítéssel. Falazat esetén ez van
> Porotherm, Leier, Mátratherm stb égetett téglának, betonnak (ha
> megfelelő valaki készíti), Ytongnak, rönkfának (ha megfelelő valaki
> hozza, készíti). Esetleg még a Fehérvári Téglagyár égetetlen
> téglájának, de ebben nem vagyok biztos. Tehát falazatot EZEKBŐL
> KÖTELEZŐ építeni.

Meg bármiből, amelyiknek a gyártója megszerzi a vonatkozó engedélyeket.
Hát igen, ma már semmit nem lehet csak úgy nekiállni csinálgatni. Biztos
oka van a dolognak. Ennyire nem vagyok benne, hogy erről érdemben mondjak
valamit.

Az elektronyos szakmában is vannak előírások. Ott is elő lehetne jönni
olyasmivel, hogy mittudomén csinál valaki egy házban elektromos szerelést
a csaknem a természetben található vasdróttal (vastelep, méhtelep),
papírhulladékkal tekeri be szigetelés gyanánt, mert hogy ezzel a
környezetkárosítást csökkenti, és tényleg működni is fog, mert a vas is
vezeti az áramot. Na persze erre semmiféle szabványt vagy hatósági
előírást nem fog találni meg kapni sem. Pedig, ha valaki elég szegény,
akár így is lehetne csinálni. Ha nem locsolják meg, évszázadokig is jó
lehet (valamennyire). És lehet is mondani, hogy ha elég tejes-zacskóval
védve van a locsolás ellen, akkor nem is könnyű meglocsolni (a szalmaházat
meggyújtani).

Ezzel együtt marhára meglepne, ha a papírral házilag betekert vasdrót
kapna bármilyen létjogosultságot az elektromos iparban.
Sőt, pl az amcsiknál, ha elektromos okú tűz van a házban, és minden
szabályosan volt szerelve, de kiderül, hogy a tulaj - szakember lévén -
piszkálta, szerelgette vmelyik porcikáját a hálózatnak, könnyen meglehet,
hogy elfelejtheti a biztosító helytállását. Ezen az alapon nem lepne meg,
ha a biztosító nem is volna hajlandó még magyarhonban sem biztosítást
kötni olyan ügyféllel, akinek újságpapírral betekert vasdrót van
belevakolva a háza falába villamos hálózat címén.

> Hiába van olyan sok évszázados technológia, amivel KÉTSZÁZ ÉVIG álló
> házat lehet készíteni, az nem számít.

Asszem Auth Gábor jól leírta ennek az egésznek a lényegét, hogy mikor
miért használták. Van ebben egyfajta nosztalgia, az méltányolható, meg van
benne egyfajta természetesebbre törekvés, az is. De ha nincs olyan cég,
amelyik ilyen építőanyagokat gyárt, forgalmaz, és vállalja annak is a
porcedúráját, hogy kidolgozza a minősítéséhez szükséges akármiket, és
keresztül is viszi, akkor nem fog bekerülni a fenti lajstromba a többi
közé. Sőt, ha magad kezdesz el agyagból egy spéci alakú téglát otthon
kiégetgetni, az se biztos, hogy átmenne. Ugyanis marha veszélyes lehet. Pl
leszakad a bazi súlyú födémtől, és odavesznek, akik bent vannak. Pedig
tégla! Csak nem valami minősített, ellenőrzött.... termék, hanem valaki
barkácsolta.

> Ytongot viszot még senki nem
> látott harminc éveset (persze az Ytong nem rossz, biztosan sokkal
> többet tud, mert komoly tudás van mögötte, csak az elv az érdekes).

Hát igen. Ahogy mondjuk atomerőmű sincs évszázadok óta, tüzet viszont már
évmilliók óta rak az ember. Tehát lehetne mondani, hogy mi a baj azzal, ha
én úgy fűtök, hogy tüzet rakok a szoba közepén, hiszen ez már egy
évmilliók óta bevált módszer, míg atomerőmű csak pár évtizede van. Szóval
nem is olyan meglepő az elv! A változás az, hogy nem ugyanott, nem
ugyanakkor, nem ugyanúgy... Azokban a 200 éves házakban, amik véletlenül
épen maradtak az idők során, biztos nem volt bevezetett víz, villany stb.
És nem lakótelepszerűen voltak elhelyezve. Egy-egy skanzent nézegetve úgy
vadásszák össze az épen maradt házakat, és próbálják rekonstruálni. Az,
hogy valami sokáig kibírta, nem biztos, hogy a "fajtársai" is sokáig
kibírták.

> Hasonlóan ott a kiváló bontott tégla, az sem használható. Pedig minden
> érdek (a téglagyárat kivéve) azt mondja, hogy nem szabad kidobni.

Na ezt nem tudtam. Mennyiben nem használható? Nem szabad belőle házat
építeni? Ki kell dobni a sittre? Meglep, mert sokszor láttam már, hogy
bontott téglát használnak. Persze csak a kisméretűt, mert a lyukacsosokat
max B30-ig lehet normálisan megtisztítani, a többi az ütlegeléstől szarrá
megy. :-)