[Epitesz-barkacs] mangalica konyha

Palasik Sandor palasik at mail.datanet.hu
2009. Jan. 30., P, 22:50:09 CET

> "Vörösné Bálint Márta dietetikus a Velvetnek elmondta, hogy az állat
> zsírsavösszetétele csak abban az esetben tartalmaz telítetlen
> zsírsavakat, ha az eredeti, makkoltató rideg tartásban nevelik, és
> hagyják az állatot a saját ütemében növekedni. Ilyenkor a jószág
> zsírja alacsonyabb hőfokon olvad, mint a többi sertésé. Sajnos ennek
> a kritériumnak nem minden tenyészet felel meg. "

Azért én arra is kíváncsi lennék, hogy a ridegtartásúra igaz-e az állítás
;-)

Mikor ez szóba került kollégákkal, egyetlen olyan cikket tudtam felhajtani
az interneten, amiben számok is voltak, mindenféle omega meg egyéb
zsírsavakról. A fő következtetés az volt, hogy a fajtán belüli szórás jóval
nagyobb, mint a fajták átlaga közötti különbség.

Amit most találtam pl:

http://www.akademiai.com/content/g06006031627h0l2/

Ebből az derül ki, hogy igaz, hogy a mangalica sokkal zsírosabb és a
telített zsírsavainak aránya UGYANANNYI, mint más disznónak, de megfelelő
táplálással tényleg lehet változtatni ezen az arányon.

Palasik Sándor