[Epitesz-barkacs] butulas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jún. 2., K, 01:04:03 CEST

gyapo wrote:

> vagy azt a tantargyat. De aztan eltelik sok ev,
> es ha lenne erdeklodes, akkor mehetne konyvtarba,
> vagy az internetre, es a sajat tempojaban, a maga
> altal valasztott forrasbol tanulhatna mindenki.
> Miert nem teszik? Miert nem ciki a butasag, es
> miert megbamulni valo furcsasag a tudas, a
> muveltseg, az olvasottsag, a tajekozottsag?

De ciki a butaság, csak máshogy értelmezi az emberek zöme.

Van egy régi gondolatom: a homo sapiens utódai, tehát mi, a muvészetekre,
a humán ismeretekre (még a neve is ezt mutatja) van hangolódva. A
technikai civilizáció érdemi ezen részének a muveloi egyfajta katonák,
mint a hangyáknál. Szükséges, de nem lényegi része az emberiségnek, inkább
kiszolgálója.

Aki csak erre képes igazán (pl én), az úgy is tekintheto, mint valami
beszélni képes szerszám. Sokan éreztetik is, ez a fajta lény nem is ember,
csak szerszám. Lenyugözi oket egyes dolgok ismerete, akár bámulatba is
ejti némelyiket, de akkor is alacsonyabb rendu. A mobil lehet pl egy
nagyon bonyolult eszköz és rendszer, de kit érdekel? A lényeg az, amit
mondanak  vagy pötyögnek bele, az emberi szó és ilyesmi.

Aztán vannak furcsább lények is, olyanok, akik egyszerre képesek humánok
(humanoidok :-) ) lenni, és beszélo szerszámok. Na ezekkel nem tudnak
igazán mit kezdeni a tisztán humanoidok. :-) Mintha a robotok
befurakodnának a soraikba, és próbálnának elvegyülni. :-) Ha rájönnek, nem
biztos, hogy tiszta szívvel befogadják, felnéznek rá, vagy lenézik, vagy
csak simán ferdén néznek rájuk. :-)

Anno a 70-es években tartott egy eloadás-sorozatot a "kétféle kultúra"
összehozása céljából Simonyi Károly. Asszem nem igazán sikerült a dolog,
max pár embernél, akik enélkül is hozzátartoztak mindkét részhez. Sajnos
csak 1-2-szer voltam ott, és nem tudom, volt-e valami muködo elképzelése
arra, hogy miért is van ez, és lehet-e a problémát valahogy hatékonyan
kezelni. Én aszondom, hogy a mai iskolarendszer totál alkalmatlan erre.
Kevesen kedvelik mindkét irányt, sokakat mindkettotol elriaszt ez a fajta
iskola, és maradnak még szintén sokan, akikkel valamelyiket totál meg
tudják utáltatni. Leginkább épp a reálnak nevezett területet, de az arány
változó. Ma antireál a divat, az én fiatalabb koromban még elég eros
presztizse volt a reál szférának, a BME-re s magas pontszámokkal lehetett
csak bejutni, és az ELTE TTK vezetett, nem a jog meg bölcsész szakok.
Legalábbis így emléxem.