[Epitesz-barkacs] butulas

Balázs Bámer bamerbalazs at gmail.com
2009. Jún. 2., K, 07:06:31 CEST

Szervusz HJózsi!

> Van egy régi gondolatom: a homo sapiens utódai, tehát mi, a muvészetekre, a
> humán ismeretekre (még a neve is ezt mutatja) van hangolódva. A technikai

Ennek lehet olyan oka szerintem, hogy a művészetek alapvetően
érzelmekre hatnak. Ez sokkal inkább működik mindenkiben, mint a
logikus gondolkodás, elemzőkészség. Igaz, hogy nem mindenki ért meg
egy Wagner operát, de van nekik más szintű művészet, van akinek csak
"művészet", így mindenkinek van valami. Ezen nem kell gondolkodni, de
persze lehet, ami sokat elmond a műről. Ám a Pitagorasz-tétel vagy
akár az asszociativitás megértése gondolkodást, erőfeszítést, tanulást
is megkövetel.

> beszélni képes szerszám. Sokan éreztetik is, ez a fajta lény nem is ember,
> csak szerszám. Lenyugözi oket egyes dolgok ismerete, akár bámulatba is ejti

Én ezt inkább úgy érzem, hogy embernek néznek ugyan, akár lehet is
valami csodálat az iránt, amit nem értenek meg, de az, hogy én egy
kukkot sem tudok a Wagner operákról vagy akármiről, akár
megakaszthatja a társalgást. Általában lehet beszélgetni a humán
dolgokról, de Pitagorasz-tételről szakbarbárság.

> némelyiket, de akkor is alacsonyabb rendu. A mobil lehet pl egy nagyon
> bonyolult eszköz és rendszer, de kit érdekel? A lényeg az, amit mondanak

Ebbe az is belejátszik, hogy sokan azt sem tudják, mi a különbség a
memória és a merevlemez között, és hogy a mobil is lényegében
számítógép. Annyira elszállt már a technika a hétköznapi világtól,
hogy nem tudunk mit kezdeni vele. És irgalmatlan sokfelé ágazik. Én az
elektronikához, építészethez még csak hozzá tudok szólni valamit, de a
gépészetben már iszonyt fehér foltok vannak. Nem tudom pl. mi az a
common rail dízel (jó, rákeresek, ha kell), pedig itt cikázik
mellettem. Eddig nem is érdekelt, hogy utánanézzek, pedig lehet, hogy
valamikor autót kell majd venni.

> aszondom, hogy a mai iskolarendszer totál alkalmatlan erre. Kevesen kedvelik
> mindkét irányt, sokakat mindkettotol elriaszt ez a fajta iskola, és maradnak

Ez biztos így van. Jó tanárok kellenének, kevesebb lexikus ismeret,
több összefüggés. Engem ma kifejezetten érdekel a történelem, pedig
gimiben utáltam, mert magolni kellett. Csata háború után évszámokkal,
semmi más nem jött át. Pedig gazdasági, irodalmi összefüggésekkel
máris életszagúbb lesz. Persze ehhez olyan tanár kell, aki ezt baromi
jól át tudja adni, amiből viszont igen kevés lehet.

szia: Balázs