[Epitesz-barkacs] zepter vacsy vákumos tárolóedény

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jún. 17., Sze, 11:05:17 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> meg fogom próbálni,
> de gondolom, hogy egyesével kellett  belerakni?
> ( mert eléggé egyenetlenül melegít )

Nem annyira egyenetlenül melegít. Lehet többet is, de akkor nehezebb
kiszúrni, hogy melyik forr fel annyira, hogy ki kell venni. Egyenként
könnyebb elbánni az üvegekkel. Nem kell sokáig bent legyen, ha eleve
forrón került bele az anyag. Volt, hogy egy esti lekvárfőzésnél aznap
eltettünk 50 üveggel.

> régen kuktában hőkezeltem konzervipari szakkönyv alapján

Az a baj, hogy ha az üveget belerakod bármilyen edénybe, amiben víz van,
és azt melegíted, sohasem fog tudni felforrni az üvegen belüli lé. Ahhoz
ugyanis, hogy felforrjon belül, az üvegfelületnek kéne bent a forráspont
fölött lennie, viszont ha víz melegíti az üveget kívülről, akkor ez
lehetetlen. Főleg, hogy ha bent forr, az hőelvonással jár, tehát az üvegen
hőfokesés kell legyen, tehát a külső felületnek a forráspont felett kéne
lennie. Erre a külső víz nem képes. Hacsaknem úgy meg van sózva, hogy
fölmegy a forráspontja.

Ha nem lenne mikro, valszleg ilyesmit csinálnék, vagy uram bocsá, olajba
lehetne mártogatni az üvegeket, de az elég dzsuvás megoldás. :-) Szóba
jöhet még más hőforrás, forró levegő pl hőlégfúvóból... de a mikro azért
verhetetlen, mert abba rakva a hő közvetlenül a töltetben keletkezik, nem
az üvegen megy át a hő.