[Epitesz-barkacs] zepter vacsy vákumos tárolóedény

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jún. 18., Cs, 14:58:45 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> Nem a levegőtől penészedik meg, hanem a benne levő, el nem halt, vagy
> bejutott penész spóráktól.

Valszleg a bejutott-on van a lényeg. Ha felbontják, szinte biztos, hogy
bejut, mert meg tud romlani elég hamar. Azt még nem próbáltam, hogy ha
csak felbontom, de nem veszem le a kupakját, csak beengedem a levegőt, és
lazán hagyom a kupakot, hogy tudjon a levegő, ha lassan is, de közlekedni,
akkor mi az ábra. Nekem nagyon az a gyanúm, hogy akkor is megromlik. Ha
másért nem, hát azért, mert a levegővel pl penészgomba spórák is
közlekednek.

Sőt, volt olyan befőtt, ami elvesztette a záróképességét kupakhiba miatt,
a megromlott. Szóval valami szerepe mégis van a levegőnek.

> Amikor a 90-es években meghalt Nagynyám, a kamra kiürítésekor
> találtunk Dédnagyanyám által eltett lekvárokat is. Ő 1952-ben halt
> meg. Celofánnal voltak lekötve, alaposan beszáradtak, olyan magas
> lett a cukor koncentrációjuk, hogy nem tudtak megpenészedni. Volt

Ismerem, a dolgot, én is ettem ilyen lekvárt, a saját anyám által
elrakottakat felnőttként (55-ben halt meg). Asszem a tömény cukor segít a
megmaradásában. Ezek felbontva is sokáig elvoltak hűtés nélkül is. Ugyanis
annyira töményen volt cukros, ki is kristályosodott mind, hogy nem tudtam
hamar megenni.

Ezek a lekvárok eleve nagyon cukrosra készültek, másrészt nagyon sokáig
főzték, szóval eleve be volt sűrítve nagyon.

Ja, egy ötlet, valakitől hallottam, szilvalekvár besűrítésére:

Ugye ezzel az a baj, ha be akarják sűríteni, hogy előszeretettel leég, ha
nem kavargatják jó gyakran vagy állandóan.
A módszer: sütőbe kell rakni. :) Ott nem tud leégni, ha jól van beállítva,
és különösebb kevergetés nélkül ki lehet belőle párologtatni a
feleslegesnek ítélt vizet.
(Persze ugyanez lenne az eredmény, ha valaki duplafalú edényben főzi,
aminél a két fal között valami közvetítő közeg van, ami - megintcsak ugye
ugyanaz a téma, nem kezdem előlről - képes forralni is a belső rész
tartalmát mérsékelt hőáramsűrűséggel és hőmérséklettel. Ezáltal nem tud
leégni ez sem.

Szóval a sütőben főzés! Jópofa, nem?