[Epitesz-barkacs] zepter vacsy vákumos tárolóedény

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jún. 18., Cs, 15:18:49 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> Ki kell támasztani egy fakanál nyelével a sütő ajtaját. A mai
> (villany)sütők nagyon jól tudnak zárni.

Persze, de ez részletkérdés. Azért egyik sütő se zár olyan jól, hogy a
keletkező gőzt bent tudná tartani.

Az az ábra, hogy ha beviszek egy víztömegbe valamennyi hőt, akkor annak
megfelelő mennyiségű gőz keletkezik. Ez mindenképpen el fog távozni,
különben lassan de biztosan nőne a nyomás a felrobbanásig. :-)

> Mi úgy szoktunk szilvalekvárt főzni, hogy egy 20 literes, vastag
> talpú rozsdamentes fazékba töltjük a kimagozott szilvát. Töltünk alá
> kb. 1 dl 10 %-os ecetet. Lefedjük és pici lángra tesszük oda. NEM
> kevergetjük! Néhány óra alatt összeesik, levet ereszt. Utána kis
> lángon, fedő nélkül főzzük, hogy lassan buborékozzon. Menyiségtől és
> a szilva víztartalmától függően 12-36 órát tölt a tűzhelyen.

Itt ugyanaz van kihasználva, mint a sütőben, csak a sütő mindenhonnan
árasztja a hőt az edény felé, itt meg csak alulról jöhet. A vastag talp el
tudja osztani a hőt, és jó beállítással nem ég oda. Bizonyos
többletteljesítményre szükség van, mert az edény többi felületén leadott
hőt is be kell vinni. Ez marad el a sütőnél.

Amit fent írtam a gőz fejlődéséről, abból következik, hogy ha azt a "kis
lángon, fedő nélkül" főzést fedővel tennétek, pont ugyanannyi gőz távozna
el, csak az lenne a különbség, hogy az anyag teteje is forró lenne, pont
annyira, mint az alja. Ha nincs rajta a fedő, akkor a teteje hűvösebb.

Nem mondom, hogy próbáld ki két egyforma edénnyel, de azt állítom, hogy
ugyanannyi idő alatt ugyanannyi víz távozik belőle fedő nélkül, mint
fedővel.

> Végül
> mehet az üvegbe. Jellegzetes szilvalekvár ízű, de nem annyira kemény,
> mint az "igazi".

Itt van az eb elhantolva újfent. Ha elég tömény és cukros, akkor ha csak
simán megy az üvegbe, akkor is jó, ha viszont nem olyan tömény, és csak
simán megy az üvegbe, jó eséllyel nem lesz jó egy része.

Már elfilóztam rajta, de még nem próbáltam ki: mi lenne, ha hideg
gyűmölcsöt raknék üvegbe kompótként, persze épeket, és vákuumszivattyúval
szívnám meg annyira, hogy a lé felforrjon benne, és így zárnám le? Nincs
kizárva, hogy ez is ép maradna főzés nélkül is, de erre már nem vennék
mérget.