[Epitesz-barkacs] pok a falon -akác

Varga Tibor vti61 at freemail.hu
2009. Jún. 25., Cs, 14:21:27 CEST

Sziasztok!

Én csak 3 telet tüzeltem a kandallóban fával, vagyis nagy tapasztalatom nincs.
Erre alapozva, meg arra, amit másoktól hallottam, leírom, amit tudok,
amit másoktól hallottam.

A fenyőfa hevesen ég, a gyanta miatt fröcsög és ez ráég az üvegre.
Persze le is lehet égetni, de ahhoz akác kell. Ez tapasztalat. Kormol is.
Egy darab magábannem ég el, hanem ellaszik.  A parázs hamar összeesik.
A gyantat tartalom miatt pattog.

A többi, nem gyantás fa, ha pattog, akkor az a víztartalom miatt pattog.
Ilyen esetben nem érdemes eltüzelni, szárítani kell még.

A fűzfa künnyű és emiatt sok helyet foglal el. Egy darab is el tud égni magában.
A nyárfa hasonló, de télen a kérge beszívja a nedvességet. Emiatt füstöl.
Hogy ez ne történjen meg, még nyáron zárt helyre kell vinni. vagy inkább
a 60-80 cm-nél vastagabbakkal érdemes tüzelni. Ezek a fák szép nagy
lánggal égnek.  A parázs hamar összeesik. Ezeknek a tárolásához rengeteg hely kell,
mert könnyűek.

A hársfa puha, nem tartja a parazsat. Hamar ellobban. Ennek a tárolásához is sok hely kell.

Az ecetfa is képes elégni magában. Nekem is az a tapasztalatom, hogy a kb 20 cm átmérőjű rönkön kb 18 évgyűrűt számoltam meg.. Több féle ecetfa van.

A dió is képes elégni magában.

A tölgyet két nyáron keresztül érdemes szárítani. Jóltartja a parazsat.

Az akác nedvesen is elég. Ha száraz, nagy hőmérsékleten ég. Ezzel szoktam
leégetni a kandalló üvegéről a kormot. A parazsa hamar összeesik. Egyedül elalszik,
ha nem nagyon száraz.

Valamikor tizen-huszan évvel ezelőtt hallottam talán a Kossuth rádióban egy műsort.
Arról beszéltek, hogy az egyik fajta akác alkalmas arra, hogy 3 éves forgó művelés
esetén ellássa egy családi ház fűtéséhez szükséges fával a tulajdonost. Csak
arra nem emlékszem, hogy egy hektárral vagy 3 hektárral számoltak.

Mivel nagyon nagy különbségek vannak a fűtőértéket illetően a nedves és a száraz fa között,
ha valkinek van helye, azt ajánlom, hogy két nyáron keresztül szárított fát tüzeljen.
Jártam úgy diófa gallyakkal, hogy tüzeltem-tüzeltem, nagy lángja is volt, de
nem akart meleg lenni. Kívülről ránézve száraznak hatott a fa. Jól pattogott,
mint később kiderült, a víztartalom miatt.

Üdv. Tibi