[Epitesz-barkacs] kémény tisztítónyílás

Mágus Bérprogram Demo magus.demo at dpg.hu
2009. Nov. 7., Szo, 07:04:59 CET

jhidvegi  <jhidvegi at gmail.com> 2009.11.07. 02:25:01 +1h-kor írta:

> Azért nem csoda, amik akkor voltak! Fakémény, eszem megáll! :-)

~~~~~~~~~~~~~
pl. a kiszáradt tuja törzsét a vegyestüzelésű kazánban nem
tudtam eltüzelni (az akácfa hamuvá vált mellette, de a tuja
megmaradt )

~~~~~~~~~~~~~~~~
http://faipar.webrefel.hu/konyv-cd/86,lattalak-felnoni.html

Magyar nyelvű szakkönyvek CD

Láttalak felnőni
 Erwin Thoma magyar nyelven elsőnek megjelent ezen könyve a mesterségesen
előállított faanyagvédelmi vegyületek felhasználásának
feleslegességére mutat be különböző példákat.
Ilyen a 400 évig használatban lévő fakémény, mely mégsem égett el, a
!!!!!!!!!!
fatörzsek, melyeket nem akartak megtámadni a szúfélék, nyersen beépített, nem
zsugorodó fapadló.
A faanyag természetes tartósságát arra alapozza, hogy a felhasználási
területeknek a megfelelő fafajt kell alkalmazni, de emellett a faanyagok
kivágásának idejét is a fogyó Holdra kell időzíteni. A szerző feleleveníti
azokat az évszázados tradíciókat, melyeket a régi idők faiparosai szájról
szájra adtak át utódaiknak, gyarapítva tudásukat, tapasztalataikat.

magyar nyelvű, 156 oldal, fekete-fehér- színes, 16x23 cm
~~~~~~~~~~~~~~~~

Balkány településen pl.
Az 1950 körüli nagy átépítések során ezek nagy részét megszüntették, de
egy-egy fakémény (Jókai u. 19.), tapasztott sövényből készült kéményfej (Ady
Endre u ...
www.aprotuti.hu/index.php?oldal=tippek_reszletesen...
~~~~~~~~~~~~~~~~
- Ópusztaszer építészeti emlékei... tervező néprajzosok visszaállították a
nyitott kéményű, bolthajtásos pitvart, ami alkalmat nyújtott a már elbontott
fakémény rekonstrukciójára is. ...
sulinet.hu/.../opusztaszer_epiteszeti_emlekei.htm -
~~~~~~~~~~~~~~~~

MAGYAR MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET
Szerkesztette Kosa László
OSIRIS KIADÓ • BUDAPEST, 1998

141. oldalon:

"A jómódú köznemesség udvarházai sokkal szerényebbek voltak a főúri
kastélyoknál. Egy Bereg vármegyében a XVII. század közepén összeírt
udvarháznak csak a pincéje volt kőből, maga a ház fából készült: a
tartószerkezetet boronafakból ácsolták, ezt töltötte ki a fonott sövényre
tapasztott agyagfal, amelyet azután kívül-belül kimeszeltek.
A ház mindkét szobájában mázas kemence adott meleget, a füstöt pedig fakémény
vezette el"
Tankönyvtár | Magyar Néprajz - TÜZELŐBERENDEZÉS, FÜSTELVEZETÉSEzt
fakéménynek nevezték, valójában inkább csak szellőzőnyílás volt. A szikrafogók
a nyílt tűzhelyek szerves tartozékai, bár tudunk olyan esetről is, ...
www.tankonyvtar.hu/konyvek/.../magyar-neprajz-081201