[Epitesz-barkacs] kvarccso elotete

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Nov. 9., H, 02:03:38 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> mennyit bírhatna ki?
>
> ezt az összesen 160Wattos kvarcával először 100Wattosat
> kötöttem sorba, az ívet húzott ugyan, de lassan gerjedt
>
> rádobtam 550Wattot sorbakötve, 1/2 percen belül már volt ózon :-)

Az az ábra, hogy minél erősebben gerjeszted, annál hamarabb múlik ki. Pl a
400W-osat egyszer mekkűdtem 1500W-tal, tehát úgy, hogy rajta
disszipálódott 1500W. Ez is búra nélküli volt. Jó hamar ózonná változott
az összes oxigén a helyiségben. :-)

Amikor a 400W-osat 260V-ról járatom úgy, hogy a 3 db 300-as izzó teljes
fénnyel világítson, akkor elég hamar lejár az élettartama a lámpának.
Ezért amikor újat vettem, és nem volt olcsó, az egyik 300-ast 100-asra
cseréltem. Nem 10 éve volt, és már ez sem akar biztonsággal begyulladni.
Szóval még ezt is sokallotta (kb 3A 140V, az 420W körül lehetett).

Szóval valahogy úgy kéne használni, hogy a névleges teljesítmény jusson kb
a higany részre. Na azt ennél nem tudom, mennyi, de mivel szét van cseszve
az egész, így annyira nem is érdemes vele vacakolni. Visszabiggyeszted a
búráját valahogy, és nézed, mikor nem tudsz belenézni, akkor már jó. :-)

> Józsi a 400Wattosához 900W-os előtéttel bő 2szeres terhelést adott neki

Nem, mert ekkor is kb 140V volt rajta, majdnem négyszögfesz, és kb 4A az
emelt fesznél, tehát 560W-tal nyomattam sokáig a régi higanygőzt. Érdekes,
hogy az új már a fenti 420W-tal is több fényt adott, mint a régi az
560-nal.

> én most saccra 6szorosat, de a túlgerjedést nem vártam meg.
>
> ha túlgerjedne, mi történne? felrobbanna?

Ha nagyon túlnyomod bele a teljesítményt, nagyon hamar fog kinyekkenni. Én
pl egy 125W-ost tettem tönkre úgy, hogy DC-t nyomtam bele egy
szabályozható áramforrásból, ami 150A-t is tudott. :-) Szépen tekergettem
az árampotit, és egy rossz mozdulat, és azonnal elaludt végleg. Előtte
persze jó erősen világított. Itt annak is volt persze szerepe, hogy
egyenáramot kapott, amitől ugye az anód sokkal jobban melegszik.