[Epitesz-barkacs] nyomkoveto tukor?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Nov. 15., V, 20:07:03 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:
> egy DNY irányú ablakon keresztül jól lenne a K DK
> irányból jövő fényt beirányítani
>
> nekem leginkább 2 tükörrel kellene megoldani
> a napról tükörrel függőlegesen lefelé, és onnan egy másik
> tükörrel ferdén betükrözni a szobába
>
> igazán a napról föld felé vezető tükröt kellene mozgatnom
> viszont a föld felé levezető cső körül kellene a forognia
> a tükörnek

Ez két különböző feladat.
Ha olyasmit akarsz csinálni, hogy van valahol fent egy belül tükrös cső,
amibe minél több napfényt akarsz bejuttatni, akkor kb ezt kell tenni:

Van a lyuk szája, ennek a közepét kinevezni vmi középpontnak. Innen egy
képzeletbeli tengelyt lőni a sarkcsillag felé, és csinálni egy
szerkezetet, ami a parabolaszerű tükröt ekörül a tengely körül forgatja
pontosan a föld forgási sebességével. Ekkor csak a bólintást kell
viszonylag ritkán állítani. Ez szerintem egy elég egyszerű feladat
elviekben. Mechanikailag már nem annyira egyszerű, de nem is lehetetlen.
Valszleg egy szinkronmotor és egy alkalmasan megválasztott áttétel tudná a
dolgát, mert a hálózat manapság nagyon pontos, tehát nem tévedne.
Áramkimaradás idején persze megállna, vagy kéne egy elég pontos kis
inverterke... de ez bonyolítja a dolgokat.

A másik feladat máshogy néz ki, ott a tükörnek - sejtésem szerint -
szintén a sarkcsillag felé mutató tengely körül kell forognia, de csak
fele szögsebességgel, és szintén a bólintást kell állítgatni.

Lehet persze nem óraszerkezetszerű követőket is csinálni mindkét
feladathoz úgy, hogy a tükrök két tengely körül képesek mozogni motorral,
a tükrözött pontoknál el lehet helyezni érzékelőket, amik adnak
parancsokat a motoroknak, hogy kicsit errébb meg kicsit arréb, emellett
persze magától is kéne forognia a tükörnek, hogy egy-egy felhő
elvonultával ne valami tök rossz helyre tükrözzön. Tehát ha teljesen
automata kéne, hogy legyen, akkor az egész éves pályát be kellene
programozni nagyjából, hogy csak kicsit tévedhessen, és a kis korrekciót
csinálnák az érzékelők. Hát ezt én biza nem tudnám megcsinálni, de érdekes
feladat lenne.