[Epitesz-barkacs] spórolás intelligens termosztáttal

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Nov. 30., H, 12:34:07 CET

Acs Gabor wrote:

> Kíváncsi lennék arra a képletre, amivel meg lehet határozni, mennyi az
> az időtartam, amikor már jelentősen kevesebb energia a visszafűtés, mint
> a hőntartás.

Képletet ugyan nem tudok direktben írni, de a másik oldalról megközelítve
rá lehet érezni:
Ami energiát a kazán betermel a lakásba/házba, az kimegy mind a falon.
Az, hogy mennyi megy ki, azzal a görbe alatti területtel jellemezhető,
amiben a vizszintes tengelyen az idő van, a függőlegesen meg
hőmérsékletek, vagyis két görbe van, az egyik a beltér hőfoka, a másik meg
a külső hőfok.

Ha a ház melegedési időállandója jó nagy, ezért csak kismértékben hül le a
beltér, a különbség a nem leállított fűtéshez képest az a kis
bemélyedéssel jellemezhető, ami a felső görbén jelentkezik. Hosszabb idő
átlagában, ha ez csak mondjuk hétvégén fordul elő, már vizuálisan is
látszik, hogy ez szinte jelentéktelen.

Kis időállandójú háznál már nagy jelentősége lehet.

Aztán van az a hőszigetelési mód, amiben a hőtároló tömeg nem teljesen
belül van, hanem a hőszigetelés meg van osztva. Ennél se lesz
megtakarítás, de itt jó gyorsan lehet akár helyiségenként is változtatni a
hőfokot fel is, le is. Persze le csak a tömeg hőfokáig gyorsan, az alatt
csak direkt hűtéssel lehet tovább menni gyorsan.