[Epitesz-barkacs] spórolás intelligens termosztáttal

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Nov. 30., H, 13:17:44 CET

Acs Gabor wrote:
> Kellene csinálni egy grafikont, ami azt mutatja, hogy az idő
> függvényében mennyi gáz szükséges (napokra visszaosztva) a
> visszafűtéshez. Ha ezt egy olyan időszakban tudnám felvenni, amikor

Ehhez valami olyan jelet kellene produkálnod, ami a gázfogyasztást
mutatja.

Olyat könnyebb, ami a külső és a belső hőmérsékletet jelenti, innentől
csak program kérdése, hogy mit egy hangfelvételt, felvedd a két
hőmérsékletet, és akár grafikusan is megjelenítsed egész hétre vagy egy
napra, vagy amilyen időszakra akarod. Ezt szerintem könnyebb megcsinálni.

Feltételezi persze, hogy a ház paraméterei kb állandóak, pl nincs nyitva
felejtett ablak, leszállt hőszigetelés... mert a görbék közötti területek
csak ekkor arányosak a betolt energiával, származzon az bárhonnan is, a
főzés, tv, testhő... minden benne lesz, nem csak a kazán hője.

> Lehet, hogy meg fogom csinálni, mert piszkálja a csőrömet, hogy
> néphülyítés-e az intelligens termosztátok legendája?

Asszem nem néphülyítés, ha szokványos magyar házakról, lakásokról van szó.

> Múltkor valaki azt írta erre a kérdésre, hogy ha hagyom egy napig
> visszahűlni pl. 23-ról 20 fokra, akkor ugye az átlaghőmérséklet kevesebb
> lesz, és ezért jelent megtakarítást.

Jól írta, ez teljesen logikus is. A kimenő hő a hőfokkülönbségtől és a
globális hőellenállástól függ, és mindegy, hogy ezt mivel pótolod. Én is
ezért mondom, hogy ezen a vonalon érdemesebb elindulni.

> Erre is kíváncsi lennék, hogy ez
> ténylegesen mennyit jelent. Valószínűleg nem sokat, mert a falak és
> egyéb tárgyak átlaghőmérsékletét kell figyelembe venni, nem a levegőét,
> amit a termosztát kijelez. Az meg pl. 8 óra nemfűtés és 8 óra igenfűtés
> alatt alig változik.

Ebben van valami. Lehet, hogy olyan hőmérsékletet kell betnről venni, ami
a fal hőmérsékletét jelenti, valahol a belső felülete közelében. Ha
légfűtés van (radiátor), akkor ez jelentősen kisebb lehet, mint a levegő
hőfoka.