[Epitesz-barkacs] spórolás intelligens termosztáttal

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Nov. 30., H, 15:14:51 CET

Acs Gabor wrote:
> Arról a termosztátról beszélek, amiben van RTC (óra és naptár), és
> beállítod hogy  8-16-ig legyen csak 18 fok otthon, 16-22-ig 23 fok,
> 22-6-ig megint 18, aztán 6-8-ig megint 23. Hétvégén meg csak éjjel 18,
> nappal végig 23. Erre mondják az okosok, hogy intelligens termosztát, és
> sok-sok megtakarítást eredményez.

Aha. Ez sima szobatermosztát is szokta tudni.
Más kérdés, hogy nem lehet végrehajtani, mert hiába állítod be előre, hogy
8-kor már csak 18 fok legyen, nem lesz még délután 2-kor sem. :-)

Ha a túlfűtés alatt pont ezt értetted, akkor bocs, én szabályozási
túllendülésre gondoltam.

Ezt, amit itt leírtál, úgy lehet jól megcsnálni, hogy van két hőszigetelő
réteg. Az egyik, a vastagabb kívül, ami viszi a primet, a másik meg belül,
a hőkapac (fal) belső felületén. Ezt kell úgy megválasztani, hogy még
páratechnikailag jó legyen, de a hőkapac hőmérséklete alatta legyen a
kívánt pl 18 foknak.

Ekkor, ha kikapcsolja a termosztát a kazánt, akkor - mivel belül kicsi
hőkapacok vannak csak - egész gyorsan eléri a 18 fokot, illetve fordítva,
ha bekapcsolja, akkor gyorsan visszafűt 23-ra.

Pech, hogy közben a kifelé menő hő nem fog lényegesen változni, mert ez kb
ugyanúgy alakul, mint a rajzon, csak a belső hőfok helyére a hőkapac
hőfokát, tehát a mondjuk téglafal belső felületi hőfokát kell berajzolni.
Tehát a rendszer úgy működik, mintha állandóan 18fok alatti hőfok lenne
bent tartva (kemény télen persze). Így nézve folyamatos lesz a
megtakarítás.

Ilyen  hőfokingadozásból fakadó megtakarítás csak akkor érhető el, ha a
lényeges hőszigetelésen eső hőfok csökken le ténylegesen. Vagyis vacak
házaknál, falaknál.