[Epitesz-barkacs] alu es rez keresztmetszet?

Balázs Bámer bamerbalazs at gmail.com
2009. Okt. 1., Cs, 19:25:54 CEST

Szervusz Mágus!

> a 3mm2-nek vélt  aludróthoz bontásnál jutottam, meg a 6mm2-hez is
>
> a telefonkanóc is valahol bontott (eddig leginkább a pillanatpákánál
> használtam, ha elégett az ónozásnál egy idő után  )
>
> 20 évvel ezelőtt 2x1,5-ös fehérpvc-vel burkoltat vettem, a földelés hiánya
> akkor nem zavart, mára a zöld-sárga szállal bővítettem, ahol kellett

Engem azért zavarba ejtene ez a sokszínűség... én még bontatlan
tekercs svájci PVC szigetelésű huzalt sem mertem venni féláron, mert
fene tudja, hátha már nagykorú, és egyszer csak megvadul a falban. Pl.
lesz rajta rakás hajszálrepedés-nem értek a műanyagokhoz. Szóval ez a
régi telefondrót, külön rátett zöldsárga, szőlőkordonra szerelés, meg
"van benne alu is" (csokiba inkább nem tenném, csak valami direkt
alura és rézre kitalált rugós vacakba) mind bizonytalanságot hordanak
magukban, ami jobb esetben elromlik, rosszabb esetben veszélyessé
válik. Olyan nincs, hogy "tudok vigyázni", meg "tudom, hogy csak
kisflex mehet rajta" mert előbb utóbb elfelejtődik, vagy másnál okoz
gondot, amikor ráakasztja a betonkeverőt és a feszültségesés miatt
leég a motor. A villanyáram komoly dolog, a rendes szerelők még arra
is vigyáznak, hogy lehetőleg kevés kötés legyen, mert mind hibaforrás.
Inkább nem vinném be a villanyt a budiba.

Én pl. most vittem el a ház végéig a villanyt a padláson 5x6mm2
dróton. Milyen elegánsan belesüllyesztettem a hőszigetelésbe! (nem
gondolkodtam) Van, ahol a 20 cm alján van, máshol, ahol följön, van
körülötte legalább 10 cm minden irányban. A Pattantyús idevágó képlete
alapján kiszámoltam, hogy nyáron összesen kb. 30A a termikus
terhelhetősége, télen persze lehet tolni neki. Máris azon gondolkodom,
hogy kiveszem azt onnan (mielőtt valami komolyat rákötnék), nehogy
gondot okozzon. Lehet persze, hogy sohasem megy majd át rajta 30A
összesen hozamosabb ideig...

szia: Balázs